• Lijnah120

Ångest inför förskolestarten i aug - gå ner i tid?

Hej i värmen!

Min lilla pojk på 14 månader ska börja förskola om 1 månad (då 15 månader).

Jag vill inget hellre än att gå ner i tid, helst vara ledig 1 dag i veckan. Pappan är hemma nu (och ska sköta inskolningen), o jag jobbar just nu heltid sen i början på juni.

Jag har ett jobb som kräver ganska mycket av mig, ekonomi. Vilket gör att jag har ganska mycket att göra. Det jobbar en tjej till på ekonomiavdelningen och hon har oxå mycket att göra.

Jag vet att man har rätt att gå ner i tid. Men samtidigt vill jag vara schysst mot min kollega (oxå nära vän), vill inte att hon ska få mer att göra pga mig.

Hur tar man snacket med chefen? Jag vet att han inte kommer gilla att jag lägger fram förslaget att jag vill vara ledig 1 dag i veckan, fram till års skiftet.

Eller är det bättre att sluta kl 12 två dagar i veckan, eller vad blir bäst för bebis? Berätta gärna era erfarenheter. Tack.

Ge mig tips hur jag ska tänka snälla ni. Har sån ångest.

• Svar på tråden Ångest inför förskolestarten i aug - gå ner i tid?
  • Lijnah120
    Connie07 skrev 2018-07-22 22:03:46 följande:

Jobba 80%?Då blir inte dagarna så långa.

Ja 80% hade varit lagom. Ledig en dag. Är så orolig för att chefen ska tycka illa om det.
  • Anotherone

Två tips;

1)Våga ta snacket med chefen. Du har lagen på din sida, det är hen som leder och fördelar arbetet och du ska inte behöva få en deltidslön men ändå känna att du måste jobba in tiden andra dagar. Det kanske behövs en inhyrd konsult en dag per vecka?

2) Småbarnstiden kommer aldrig igen!

• mamma 86

Jag hade hellre satsat på ett par kortare dagar än 1 dag helt ledigt

• Almina

Snacket med chefen behöver inte bli så komplicerat. Du har ju lagen på din sida. Däremot kan chefen ha synpunkter på hur tiden ska fördelas. Om du inte har alltför lång resväg till jobbet tycker jag kortare arbetsdag varje dag är att föredra. Jag tänker att det är bättre med fem något kortare dagar på förskolan än fyra långa dagar. Har du och din man möjlighet att jobba lite "omlott" så att en av er börjar sent och en slutar tidigt så ger det ju också kortare dagar på förskolan.

Svar på tråden Ångest inför förskolestarten i aug - gå ner i tid?