Hur göra med sängen till 2 åring
Sonen är 22månader.. snart 2 år alltså.
Han spenderar rätt lite tid i sin egna säng/spjälsäng, men känner nu att vi måste byta till hans växasäng då han ställer sig upp och försöker ta sig ur.. farligt.
Spjälsängen står i vårat sovrum och hans växasäng står i hans rum =)
Det är så att vi söver sonen i våran säng.. sen bär vi över honom till spjälsängen.
Sedan när vi lägger oss lyfter vi antingen över honom till oss, eller så vaknar han alltid 1 gång på natten och vill komma till oss.
Nu vill jag ha tips hur man kan göra =)
Antingen tänkte vi flytta in växasängen in i vårat sovrum och göra precis likadant som vi gör nu. Men trist att inte ha en säng i hans sovrum :P men kan väl kanske göra det till ett lekrum bara? Tids nog kommer han vilja sova i eget rum..
Eller så tänkte vi att vi börjar låta honom sova i hans rum?
MEN, frågan är då hur man bör gå till väga för att det ska bli så bra som möjligt för honom. Söva i vår säng, och sedan bära in i hans rum? (risk att han bli rädd att vakna i sitt rum på natten, vilket inte är så bra)
Eller börja söva honom i hans säng? Försöka sitta brevid? Han är nämligen van att man ligger brevid och kramas och att vi håller om honom =) Tips ?
Eller blir det för stort steg?
Och hur har era barn isåfall gjort i den åldern om dom vaknar mitt i natten?
Ligger kvar i sängen och gråter/ropar efter er?
Eller promenerat ut (i mörkret?har ni hall lampa tänd?) till ert sovrum?
är typ rädd att han kanske går ut och leker eller gör något annat mitt i natten om vi inte vaknar direkt :o