• Anonym (Gamling?)

Är detta åderbråck?

42 år och plötsligt ser mina fötter ut såhär Detta har eskalerat på sistone.

Är detta åderbråck??

Är detta bara att acceptera?

Kan man göra nått?

Är åderbråck ofarligt?

Är trött i benen, svullen pga värmen. Gör emellanåt väldigt ont i vaden.

• Svar på tråden Är detta åderbråck?
  • Anonym (Gamling?)

Ingen som vet hur åderbråck ser ut?

• milli79

Ser ut som det. Spola fötterna ofta i kallt vatten, torrborsta o massera o sitt med benen högt

• Anonym (Ja)

Kolla upp de. Finns krämer man kan använda men vet inte hur väl dom funkar, sen finns de olika metoder på skönhetssalonger. Bara googla och kolla upp.

• Anonym (Misse)

Ja det ser ut så. Krämer och sånt fungerar inte vill jag bara flika in med. Eftersom anledningen till att kärlen syns är att de mer eller mindre är döda, och drar ihop sig.

• Candyjunkie
    Anonym (Misse) skrev 2018-07-21 22:32:25 följande:

Ja det ser ut så. Krämer och sånt fungerar inte vill jag bara flika in med. Eftersom anledningen till att kärlen syns är att de mer eller mindre är döda, och drar ihop sig.

Nej, kärlen syns inte för att de är "döda" och nej ådernät, kärlbristningar eller kärlspindlar som det här handlar om är inte åderbrock. Åderbråck/varicer är större kärl ? vener- där klaffarna är helt eller delvis defekta.
  • Candyjunkie
    Candyjunkie skrev 2018-07-26 08:52:30 följande:

Nej, kärlen syns inte för att de är "döda" och nej ådernät, kärlbristningar eller kärlspindlar som det här handlar om är inte åderbrock. Åderbråck/varicer är större kärl ? vener- där klaffarna är helt eller delvis defekta.

Detta är ett åderbrock...

• joonasp

Kan tyvärr inte se bilden du lagt upp men det finns flera olika grader av åderbråck, från ådernät till grövre svullnader, hudförändringar och bensår. Lättare symptom är inget farligt (även om man såklart kan tycka att det är obehagligt) men om det utvecklas till grövre symptom kan det bli desto jobbigare. Det bästa är därför att åtgärda symptomen tidigt. Det finns ju "huskurer" som sägs vara förebyggande, men om man väl har fått åderbråck bör man nog undersöka det.

Jag vet att Åderbråcksklinikerna ska vara bra (aderbracksklinikerna.se) men det finns säkert flera olika kliniker att välja på.

Hoppas att du hittar någon bra lösning!

• Anonym (A)
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-21 22:29:58 följande:
    Kolla upp de. Finns krämer man kan använda men vet inte hur väl dom funkar, sen finns de olika metoder på skönhetssalonger. Bara googla och kolla upp.
    Ja, kolla upp.
Svar på tråden Är detta åderbråck?