• Justde

Hjärtljud på två ställen

Hej,

Var i början av veckan på inskrivning hos bm, i vecka 15. Bm tyckte att vi skulle lyssna på bebisen med doppler och hon direkt hon satte ner den typ vid höger höftben så hördes ett hjärtljud och sen sa hon typ ?ja vi kan ju kolla så att vi inte hittar något mer? och vid vänster höftben (alltså säkert 15 cm mellan) hördes ytterligare ett hjärtljud, hon lyssnade då igen där hon började och såg lite fundersam ut men sa väl typ att ?förmodligen är det ju inte tvillingar och din livmoder är ju precis som den ska vara i den här veckan?. Hur som haver, någon som varit med om liknande? Blev ju helt plötsligt jätteoroad att det är tvillingar! Visst finns säkerligen massvis av fördelar med tvillingar men det är kanske inte vad vi tänkt riktigt så tanken skrämmer mig (skulle såklart aldrig vidta några drastiska åtgärder OM det skulle vara tvillingar). Tyckte som sagt att bm såg lite osäker/fundersam ut så därav blev jag oroad, att tillägga går at det är en äldre barnmorska som jobbat i många år och förmodligen ?varit med? om det mesta.

Är det någon som varit med om liknande att bm lyssnat med doppler och hört hjärtljud på två ställen? Sen att det med doppler för hemmabruk är lätt att ?höra? fel är en sak men tror ju att bm vet vad hon hör och att det inte var ex navelsträng eller min puls.

• Svar på tråden Hjärtljud på två ställen
  • LeyasMamma

Tänker att bebisen kanske ligger med ryggen utåt så kanske hörs på båda sidor? Men kolla hon inte antalet slag för att se om de diffade? Har du gjort något ul? Annars får du ju veta på rul om det är 2 :)

Svar på tråden Hjärtljud på två ställen