Gabbe76 skrev 2018-07-21 18:00:37 följande:
Svekdebatt tror jag vi kommer få alldeles oavsett konstellation.
Vad gäller ditt "mittenalternativ" är det möjligen ett mittenalternativ vad gäller migrationspolitiken (egentligen långt till vänster), men det är inte särskilt mycket mitten i andra frågor...
För att bara nämna två saker - sossarnas arbetsmarknadspolitik med skärpta las-regler, högre arbetsgivaravgifter, låga brytpunkter för statlig inkomstskatt, jämfört med centerns närmast nyliberala tankar där man vill avskaffa LAS-istället för att skärpa den. Där man vill ha platt skatt osv.
Pratar vi miljö och energipolitik är L och MP närmast varandras motpoler. L vill bygga ut kärnkraften och MP vill avveckla den. Sedan har vi alla statliga subventioner som L vill avveckla och MP införa mer av...
Ovanstående kommer onekligen att ställa till med en del problem för att uttrycka mig milt, men då har jag inte ens berört största problemet. Inte ens om MP klarar att hålla sig kvar i riksdagen kommer "din" regering att samla tillräckligt med mandat för att få majoritet i riksdagen. Möjligen om du plockar in vänstern också...
Ja, det är en svår parlamentariskt sits. Politik handlar i de flesta fall om ett långsiktigt arbete för förändring av samhället i takt med att omvärlden försändras - inte för alla dock.
Svarte Petter har kanske gjort det omöjligt att bilda regering utan omval med en nykter debatt om regeringsalternativ.
'min' mittenregering som du kallar det är ett referat till vilka odds som satts på olika möjliga regeringspartier/koalitioner.
Så 'min' regering är inte 'min', men den är något lite troligare än SD+M enligt odds ute på bettingsiter - vad det nu betyder.
S+M har inga bra odds, mittenalternativet har något bättre odds.