• Attraktiv

Samhällsvetenskaplig linje vs Ekonomilinjen på gymnasiet

Min son blev antagen till samhällsvetenskaplig linje, hans andraval, och stod som reserv på ekonomilinjen. Det är höga antagningspoäng på den skolan.

Nu har han tackat ja till Samhällsvetenskaplig linje, utan att ha först ha pratat med mig, och har därmed förlorat sin reservplats på ekonomilinjen. Jag är rädd att hans val får negativa konsekvenser för honom när han ska söka sig vidare till universitet/högskola.

Är det möjligt att söka samma utbildningar på universitet/högskola efter att ha läst samhällsvetenskaplig linje, som efter att ha läst ekonomilinjen? Vad är det som sätter stopp för det ena eller det andra?

Är det något annat viktigt man bör tänka på inför framtiden som har med detta att göra?

• Svar på tråden Samhällsvetenskaplig linje vs Ekonomilinjen på gymnasiet
  • Anonym (A)

Det du kan titta på är mattekurserna, på vissa skolor läser ekonomiprogrammet matte 3 och samhäll bara till matte 2. Man brukar dock kunna välja till matte 3 på samhäll. I övrigt är inte de programspecifika kurserna behörighetskrav på högskolan sen. Jag själv gick samhäll och vi hade 2 valfria kurser som ingick i programmet, där man bland annat hade matte att välja på.

Titta på de olika programmens matteinnehåll, kolla universitetens behörighetskrav och hör med skolan om man kan välja till matte 3. Annars kan man läsa matte 3 på vuxenutbildningen sen också.

• Attraktiv
    Anonym (A) skrev 2018-07-19 23:44:11 följande:

Det du kan titta på är mattekurserna, på vissa skolor läser ekonomiprogrammet matte 3 och samhäll bara till matte 2. Man brukar dock kunna välja till matte 3 på samhäll. I övrigt är inte de programspecifika kurserna behörighetskrav på högskolan sen. Jag själv gick samhäll och vi hade 2 valfria kurser som ingick i programmet, där man bland annat hade matte att välja på.

Titta på de olika programmens matteinnehåll, kolla universitetens behörighetskrav och hör med skolan om man kan välja till matte 3. Annars kan man läsa matte 3 på vuxenutbildningen sen också.

Var du nöjd med samhäll? Vad läste du på universitet/högskola?
  • Anonym (A)
    Attraktiv skrev 2018-07-20 00:14:33 följande:

Var du nöjd med samhäll? Vad läste du på universitet/högskola?

Ja, jag var nöjd. Jag har läst på juristprogrammet men det var inget för mig så nu ska jag börja läsa systemvetenskap i höst istället.
Svar på tråden Samhällsvetenskaplig linje vs Ekonomilinjen på gymnasiet