Clofvenborg skrev 2018-07-28 00:39:33 följande:
Jo men de går än så länge bra i värmen.. varmt och svettigt, men inte ont nån stans iaf:)
Fått några känningar än?
Hoppas du får komma igång snart! :)
jo nu är hon allt ute, det är däför jag inte har svarat på ett tag, jag har liksom haft fullt upp.
vattnet gick kl 02,05 natten till torsdag (alltså gick vattnet på samma dag som bf)
men eftersom jag inte hade fått några värkar och hon inte hade fixerat sej så ville förlossningen att jag skulle komma in, och där blev jag kvar tills hon kom ut.
brukligt är ju att man får åka hem igen eftersom man inte har så täta värkar, men just för att hon inte var fixerad och vattnet gått så fick jag inte röra mej så mycket mer än mellan sägnen, fotöljen och toaletten, och sen var jag tvungen att ringa på sköterskan efter varje toalettbesök för att de skulle kolla hjärtljud på bäbisen. det är tydligen så att när vattnet gått och bäbisen inte är fixerad så finns det en risk att navelsträngen kommer runt halsen och därför måste de kolla hjärtljud så fort jag rört på mej lite för mycket, så det inte hänt nåt.
värkarna satte dock igång rätt snart, ungefär vid 3,30 börja dom lite smått och höll på i den skalan större delen av torsdagen, sen blev det lite värre framåt 18 och vid 20 börja det göra ont. fick epidural vid 23, som visa sej bara tog på högra sidan av kroppen, och bedöva hela mitt högra ben så jag kunde inte styra det själv. jag hade då extremt svårt att röra mej, dels pga benet och sen att jag hade så grymt ont i vänstersidan, så från kl 23.30 ungefär så låg jag bara på ena sidan och plågades med mina värkar och andades lustgas.
det fortsatte så ett ganska bra tag eftersom hon aldrig ville sjunka ner, trots att jag började öppna mej rätt bra, första gången de undersökte mej var jag öppen 3cm, nästa gång var jag öppen 7cm. men när jag var helt öppen, men hon inte sjunkt ner helt än, så tyckte de att jag skulle testa att krysta, för de såg att bäbisen började bli stressad. så fick börja krysta och när jag väl fick det så var hon ute på typ 5 värkar eller så.
Så Kl:05,38 fredagen den 27 juli är min lilla Molly född. helt perfekt liten tös som vägde 2990g och var 49cm lång. en liten plutt med andra ord, men hon växer på och ammar väldigt bra. jag är otroligt glad och nöjd med allt och det har gått så bra sen vi kom hem så jag har ingenting att klaga på. jo, det skulle vara värmen då, den har jag fortfarande ont av, det är alldeles för varmt och jag får värmesvallningar och känner mej som om jag vore i klimakteriet ;)
hur står det till med er andra i värmen nu? är det fortfarande hanterbart?