• Anonym (Aha!)

Jag försökte göra rätt för mig, men folk klagade

Jag var på min lokala butik och köpte varor. Jag köpte även färdig tillagade kycklingben. Jag köpte ett par stuckna och fick de i en blå påse, om man nu kan kalla det för påse.

Kassakön var relativt lång men det var rätt tomt i snabbkassan. Så jag skannade självmant mina varor och när det kom till kycklingbenen vägrade maskinen reagera på alla klistermärken utan reagerade enbart en = Bara på en kycklingben.

Det fanns en personal i snabbkassan och jag berättade om att jag försöker skanna alla kvitton/benen så det blir rätt. Personalen fixade det och jag kunde därefter fortsätta skanna mina andra varor och betala för mig.

Några närheten av mig, som jag tror att alla var okända för varandra, sa att jag kunde bara gå och behövde inte betala för alla benen. De menar att jag hade väldigt enkelt kunnat komma undan och menade att jag gjorde fel för att jag är för ödmjuk/naiv och jag tjänar på att komma undan istället för att göra så som jag gjorde.

Jag visste inte hur jag skulle reagera eller ge för respons så jag sa bara kort: ''Det är väl viktigt att betala allihopa?'' - Jag gick och ville inte ha någon dialog, de sa någonting bakom mig som jag inte hörde riktigt. Men jag tror det var någonting i stil med att jag hade bara kunnat gå utan att betala för exakt alla ben, eller någonting sådant.

Den här händelsen påverkade inte mig, jag kommer fortsätta betala alla varor.

Däremot fick det mig att tänka på hur många människor gav rekommendationen till att snatta. Som sagt, jag tror minsann att alla de där människorna var okända för varandra.

Det började med en person, sedan kom det en annan som råkade höra och menade att det är bara gå liksom, det är ingen som noterar något och man får ju en kvitto för att komma ut. Det är ingen som märker och liknade repliker ifrån dessa människor som klev in i ''dialogen'' var efter varandra.

Är det såhär det är idag, där man snattar kors och tvärs, och dessutom tycker att en person som vill betala alla varor gör helt plötsligt ''fel''?

Eller är det någonting annat, där man helt enkelt går in i en grupp och peppar en person bara för att, bara för att en grupp gör så, så går man in i grupper och säger samma sak. Bara för att vara en i ''laget'' och få känna av att man gjort någonting ''rätt'' för att man gjorde det som gruppen gjorde.

Eller vad var frågan om?

• Svar på tråden Jag försökte göra rätt för mig, men folk klagade
  • CitronTulo

Jag hade gjort som du i alla fall om jag märkte att det blev fel!

Men jag kan tänka mig att det finns de som tycker att man kan låtsas att man inte märkte att det blev fel och att det därför är mer okej att snatta. Men det beror nog på vilket moral man har! Det är ju lätt att säga att man inte märkte/förstod att det blivit fel om man blir kontrollerad? Inte lika enkelt att förklara varför man "råkat" stoppa ner en oxfilé i väskan!

Det blir samma tänk som att man kanske inte säger till om man märker att en vara går in för ett för lågt pris även om den skannas av en kassörska? Vilket jag tror att många skulle låta passera och anse att det är kassörskans fel om hen inte märker att det blivit fel.

• EmberEyes

Jag påpekar också alltid jag upptäcker att det blivit fel. Även om jag skulle komma undan med att bara scanna en av tre påsar wok eller vad det nu kan vara så tål inte mitt samvete detta. Om jag är OK med att små-fiffla andra så måste jag vara OK med att själv råka ut för att andra småfifflar mot mig.

• Anonym (A)

Håller med tidigare inlägg

• Anonym (Natalie)

Hade också gjort som du. Står man i kassan och ser att det blir fel, känns det ju konstigt att inte säga nåt.

Men har jag t.ex varit på typ IKEA och när jag kommer hem ser att jag bara betalat för två av tre paket servetter kommer jag nog inte åka tillbaka och proppsa på att få betala den där sista tian också.

• Anonym (Hmmm)

Jag tror de mest störde dig på att du gick i snabbkassan när du tog så lång tid på dig och hade så många varor.

Tror inte de menade att du skulle snatta utan bara skynda dig att gå liksom.

Du valde helt enkelt fel denna gång.

• Anonym (Aha!)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-07-17 20:03:57 följande:

Jag tror de mest störde dig på att du gick i snabbkassan när du tog så lång tid på dig och hade så många varor.

Tror inte de menade att du skulle snatta utan bara skynda dig att gå liksom.

Du valde helt enkelt fel denna gång.

Nej, det fanns ingen kö bakom mig. Så det kan inte handla om att någon ville att jag skulle skydda mig.

Du får ta och läsa trådstarten en gång till, för jag tror inte du riktigt förstod vad som hände riktigt rent exakt.

Svar på tråden Jag försökte göra rätt för mig, men folk klagade