• Svar på tråden Uppgifter att 71% av Sveriges fångar är utländska
  • Themis

Som vanligt har smurfarna inte ens läst det de själva länkar till.

Det står tydligt i artikeln som länken går till att det är en tredjedel.

Någon har genom underlig och ej klarlagd matte i kommentarerna i sidan fått det till att det skulle vara 70% men det finns det ju inga bevis för, och det står inte heller så i artikeln?

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • snyggmorsan
    Themis skrev 2018-07-16 09:45:55 följande:

Någon har genom underlig och ej klarlagd matte i kommentarerna i sidan fått det till att det skulle vara 70% men det finns det ju inga bevis för, och det står inte heller så i artikeln?

Det står ju i artikeln att varje år är det en tredjedel av de som skrivs in som är utlänningar. Då vissa sitter längre än 1 år blir ju siffran högre än 1/3
  • snyggmorsan
    Themis skrev 2018-07-16 09:45:55 följande:

Det står ju i artikeln att varje år är det en tredjedel av de som skrivs in som är utlänningar. Då vissa sitter längre än 1 år blir ju siffran högre än 1/3
  • Themis
    snyggmorsan skrev 2018-07-16 09:58:12 följande:
    Okej, nu trillade jag in på Kriminalvårdens sidor.

Där framgår att vanligaste strafftiden är 2-4 år.

Om man vidare lägger in:

Våldsbrott 31 % följt av Narkotikabrott/smuggling 26 % var 1 oktober 2017 de vanligaste huvudbrotten på anstalt. 

Av 4 148 intagna på anstalt 1 oktober 2017 hade 2 379 intagna någon missbruksproblematik.  Vanligast var narkotikamissbruk 31 %. 

Om man inte har någon utbildning eller vidare framtidsutsikter är det troligare att man tar till droger. För att ha råd med droger begår man brott eller börjar sälja själv, och i kölvattnet på det följer våld och fängelsestraff.

Verkar logiskt.

Så den stora frågan är väl hur man får unga män från röriga familjer, utan studiebegåvning och med språkhinder att se en framtid istället för att hamna i det träsket.

www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/anstalt/
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • snyggmorsan
    Themis skrev 2018-07-16 10:06:42 följande:
    Okej, nu trillade jag in på Kriminalvårdens sidor.

Där framgår att vanligaste strafftiden är 2-4 år.

Om man vidare lägger in:

Våldsbrott 31 % följt av Narkotikabrott/smuggling 26 % var 1 oktober 2017 de vanligaste huvudbrotten på anstalt. 

Av 4 148 intagna på anstalt 1 oktober 2017 hade 2 379 intagna någon missbruksproblematik.  Vanligast var narkotikamissbruk 31 %. 

Om man inte har någon utbildning eller vidare framtidsutsikter är det troligare att man tar till droger. För att ha råd med droger begår man brott eller börjar sälja själv, och i kölvattnet på det följer våld och fängelsestraff.

Verkar logiskt.

Så den stora frågan är väl hur man får unga män från röriga familjer, utan studiebegåvning och med språkhinder att se en framtid istället för att hamna i det träsket.

www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/anstalt/
    Det håller jag med dig om. Dock är fängelseverksamheten mycket dyr så själv tycker jag att utländska medborgare bör sitta av sina straff i sina hemländer där dom är medborgare. Det är ju orimligt att Sverige ska ta ansvar för andra länders medborgare, förutsatt att de inte riskerar döden osv. Det är Sverige väldigt dåliga på jämfört med exempelvis storbritannien
  • linnonnonono

Om man skulle räkna in utländska föräldrar "andra generationens invandrare" så skulle jag gissa att siffran stämmer.

Min sambo jobbade för något år sedan i ett fängelse i Sverige. Han sa till mig att över 90 procent där hade utländsk påbrå, det var bland annat problem då det fanns för få Imamer som fångarna hade rätt att få träffa..

90 procent har jag annars svårt att tro att det är totalt i Sverige men 70 procent skulle inte alls förvåna mig. Statistik på detta borde inte vara svårt att få fram.

• Kjell2

Hur kom du fram till den slutsattsen?
  • snyggmorsan
    Kjell2 skrev 2018-07-16 10:18:53 följande:
    Hur kom du fram till den slutsattsen?
    Läs diskussionen i tråden
  • Kjell2
    snyggmorsan skrev 2018-07-16 10:14:06 följande:

Det håller jag med dig om. Dock är fängelseverksamheten mycket dyr så själv tycker jag att utländska medborgare bör sitta av sina straff i sina hemländer där dom är medborgare. Det är ju orimligt att Sverige ska ta ansvar för andra länders medborgare, förutsatt att de inte riskerar döden osv. Det är Sverige väldigt dåliga på jämfört med exempelvis storbritannien

Kräver att mottagande landet accepterar det. Sen finns det inget som hindrar en snabb benådning i hemlandet. Jämför tex Annika Östberg .
  • Kjell2
    snyggmorsan skrev 2018-07-16 10:22:42 följande:

Läs diskussionen i tråden

Om du har en grundfördelning på 30/70 och antar att all har samma fördelning på strafftiden och peridiskt fyller på med fördelning 30/70 kommer fördelningen förbli 30/70.
  • snyggmorsan
    Kjell2 skrev 2018-07-16 10:22:49 följande:
    Kräver att mottagande landet accepterar det. Sen finns det inget som hindrar en snabb benådning i hemlandet. Jämför tex Annika Östberg .
    Jo absolut är det så. Sverige är dock knappast bäst i klassen på att få andra länder att ta emot sina medborgare. Sverige kan förbättra detta genom att villkora sitt bistånd då vi är stora biståndsgivare. Det finns många sätt att gå tillväga men regeringen har ju misslyckats med att lösa detta
  • snyggmorsan
    Kjell2 skrev 2018-07-16 10:26:12 följande:
    Om du har en grundfördelning på 30/70 och antar att all har samma fördelning på strafftiden och peridiskt fyller på med fördelning 30/70 kommer fördelningen förbli 30/70.
    Nu räknar du med att alla sitter exakt lika lång tid i fängelset, vilket inte är fallet.
  • Kjell2
    snyggmorsan skrev 2018-07-16 10:32:45 följande:

Nu räknar du med att alla sitter exakt lika lång tid i fängelset, vilket inte är fallet.

Nej, jag antog att strafftiden var lika fördelad.

Har du andra underlag?
  • annabellelee

Då måste man anta att de med utländskt medborgarskap får avsevärt längre straff än de med svenskt. Så är det kanske (eller så är det tvärtom) men det står inget om det i artikeln. Faktum kvarstår att siffran 71% verkar helt tagen ur luften.

Varför dela en text som inte har något faktaunderiag? Alla diskussioner utifrån din ts blir ju bara spekulationer!
  • snedtak
    snyggmorsan skrev 2018-07-16 10:32:45 följande:
    Det verkar som att den vanligaste strafftiden för utländska medborgare är < 2 månader (40%), Ytterligare 24% sitter 2-6 månader. Det är ungefär samma fördelning som för alla intagna, även om det är något fler utlänningar som döms till de riktigt korta straffen.

statistik.kriminalvarden.se/SASWebReportStudio/gotoReportSection.do

Här kan man annars se medborgarskap för nyintagna: statistik.kriminalvarden.se/SASWebReportStudio/gotoReportSection.do 
Svar på tråden Uppgifter att 71% av Sveriges fångar är utländska