• Malva78

Josefine eller Josefina?

Jag skulle vilja använda min farmors andranamn som mitt barns andranamn. Hon heter Josefina, men jag gillar Josefine (helst med stavningen Josephine) bättre. Är det okej att ändra på namnet lite om man vill hedra sin släkting eller vad tycker ni? 

• Svar på tråden Josefine eller Josefina?
  • Elderberry

Det tycker jag absolut är okej, själv är jag också svag för den franska stavningen, Joséphine. Var det du som hade tråden där din dotter ska heta Astrid? I så fall tycker jag nog att ph är att föredra om Sophia ska stavas med ph.

• Malva78
    Elderberry skrev 2018-07-15 10:30:33 följande:

Det tycker jag absolut är okej, själv är jag också svag för den franska stavningen, Joséphine. Var det du som hade tråden där din dotter ska heta Astrid? I så fall tycker jag nog att ph är att föredra om Sophia ska stavas med ph.

Ja det stämmer
  • Nimzay

Ja det tycker jag nog att man kan göra, exempelvis funderar jag själv på att ändra stavningen lite på min mammas namn om jag får en dotter och då ge dottern det som andranamn - alltså hedra min mamma fast med den stavning jag tycker är finast, och sen har jag även en fundering på att döpa en dotter till en smeknamnsvariant av min mormors namn, etc etc - har en massa olika såna här förslag som funderingar på namn faktiskt haha. ;)

• fluu

Man gör.precis som man vill. Det finna ytterst få regler.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senalena
    Malva78 skrev 2018-07-15 10:25:33 följande:

Jag skulle vilja använda min farmors andranamn som mitt barns andranamn. Hon heter Josefina, men jag gillar Josefine (helst med stavningen Josephine) bättre. Är det okej att ändra på namnet lite om man vill hedra sin släkting eller vad tycker ni? 

Klart det är ok, du hedrar ju henne ändå än om du döpt barnet till något helt annat.

Jag skulle också välja Josephine, det är fint och lite mer naturligt än Josefina.
  • RadioGardinen

Absolut! Det behöver inte vara helt likt. Det visar bara att ?hederspersonen? inte glöms bort, samtidigt som barnet får lite egen karaktär/individ

Svar på tråden Josefine eller Josefina?