• Akvc

Vad innebär arbetarklass?

Min egna definition är att det inte handlar om ekonomisk position i samhället utan snarare om yrkestitel och utbildningsnivå. Min definition av arbetare är byggnadsarbetare, undersköterskor och industriarbetare för att lyfta några exempel - med andra ord alla yrken som enbart kräver högst gymnasieexamen. Utbildar mig till socionom, och skulle säga att jag kommer tillhöra medelklassen även om en arbetare mycket väl kan tjäna mer. Medelklassen för mig är egentligen de allra flesta personer som är akademiskt utbildade och anställda.

Har hört vissa som påstår att alla människor som är anställda oavsett utbildningsnivå är arbetarklass. För mig känns definitionen konstig, då det skulle innebära att en städerska och en åklagare är av samma samhällsklass.

Vad är er definition av arbetarklass?

• Svar på tråden Vad innebär arbetarklass?
  • Anonym (Plupp)

Jag är utbildad socionom, men jobbar nu inom industrin. Mycket roligare, enormt mycket bättre lön. Var hamnar jag, haha?

• Tecum

Att arbetarklass är ett förlegat begrepp då det från början byggde på ekonomiska förutsättningar för personer utan högre utbildning som kroppsarbetade inom industri och lantbruk. Men idag har industriarbetare högre lön och bättre ekonomiska förutsättningar än många tjänstemän och egna företagare.

Om man nu måste dela in människor i klasser är socialgrupp ett bättre begrepp. Men i socialgrupp 3 som tidigare var arbetare ingår mest arbetslösa, långtidssjukskrivna, missbrukare och personer utan utbildning, typ White Trash. Medan de löntagare som har fast jobb och ordnade förhållande kan räknas till medelklass. 

• Akvc

Jag tycker att det är ett förlegat begrepp helt klart men hör ofta ordet i samband med politiska diskussioner. Vänstern och vissa sossar brukar nämna ordet arbetarklass i varannan mening, så därav kom min frågeställning om vad dem menar med arbetarklass.

• Tecum
    Akvc skrev 2018-07-14 15:48:22 följande: