• Akvc

Vad innebär arbetarklass?

Min egna definition är att det inte handlar om ekonomisk position i samhället utan snarare om yrkestitel och utbildningsnivå. Min definition av arbetare är byggnadsarbetare, undersköterskor och industriarbetare för att lyfta några exempel - med andra ord alla yrken som enbart kräver högst gymnasieexamen. Utbildar mig till socionom, och skulle säga att jag kommer tillhöra medelklassen även om en arbetare mycket väl kan tjäna mer. Medelklassen för mig är egentligen de allra flesta personer som är akademiskt utbildade och anställda.

Har hört vissa som påstår att alla människor som är anställda oavsett utbildningsnivå är arbetarklass. För mig känns definitionen konstig, då det skulle innebära att en städerska och en åklagare är av samma samhällsklass.

Vad är er definition av arbetarklass?

• Svar på tråden Vad innebär arbetarklass?
  • Anonym (Plupp)

Jag är utbildad socionom, men jobbar nu inom industrin. Mycket roligare, enormt mycket bättre lön. Var hamnar jag, haha?

• Tecum

Att arbetarklass är ett förlegat begrepp då det från början byggde på ekonomiska förutsättningar för personer utan högre utbildning som kroppsarbetade inom industri och lantbruk. Men idag har industriarbetare högre lön och bättre ekonomiska förutsättningar än många tjänstemän och egna företagare.

Om man nu måste dela in människor i klasser är socialgrupp ett bättre begrepp. Men i socialgrupp 3 som tidigare var arbetare ingår mest arbetslösa, långtidssjukskrivna, missbrukare och personer utan utbildning, typ White Trash. Medan de löntagare som har fast jobb och ordnade förhållande kan räknas till medelklass. 

• Akvc

Jag tycker att det är ett förlegat begrepp helt klart men hör ofta ordet i samband med politiska diskussioner. Vänstern och vissa sossar brukar nämna ordet arbetarklass i varannan mening, så därav kom min frågeställning om vad dem menar med arbetarklass.

• Tecum
    Akvc skrev 2018-07-14 15:48:22 följande:
    Jag tycker att det är ett förlegat begrepp helt klart men hör ofta ordet i samband med politiska diskussioner. Vänstern och vissa sossar brukar nämna ordet arbetarklass i varannan mening, så därav kom min frågeställning om vad dem menar med arbetarklass.
    Politisk retorik, arbetarklass är ett positivt laddat begrepp och det är PK att använda det fast det är otidsenligt.
  • Anonym (Socialgrupp)

Din definition är väl den allmänrådande. Fast det kallas för socialgrupp och inte klass längre i sociologin.

• Anonym (sämre förutsättningar)

För mig handlar det om eget inflytande. Förmåga att påverka sin situation, sina arbetsvillkor. Arbetarklass för mig är ett arv som man visserligen kan göra klassresor ifrån rent ekonomiskt och standardmässigt, men de allra flesta har arbetare har sämre förutsättning från början än t ex medelklassen. Ofta saknas incitament att skaffa högre utbildning. De är socioekonomiskt svagare, bor i sämre kvarter, mer ohälsa.

Arbetarklassen är för mig de som jobbar när alla andra är lediga. Med dåliga OB - tillägg som inte ens räknas som lön utan kan förloras genom hyvling eller arbetsgivarens nycker i schemaläggningen. De har i grunden urdålig grundlön, vilket ger sämre sjukpenning och pension och behandlas inte med samma respekt av politiker och arbetsgivare trots att de är samhällets fundament och byggstenar.

Arbetarklass är inne bland medelklassen som inte når ända fram där de vill vara.

Arbetarklassen är betydligt mer grundmurad och har inte lika dåligt självförtroende och saknar helt ängsligheten som medelklassen är kända för.

• sextiotalist
    Tecum skrev 2018-07-14 15:30:36 följande:

Att arbetarklass är ett förlegat begrepp då det från början byggde på ekonomiska förutsättningar för personer utan högre utbildning som kroppsarbetade inom industri och lantbruk. Men idag har industriarbetare högre lön och bättre ekonomiska förutsättningar än många tjänstemän och egna företagare.

Om man nu måste dela in människor i klasser är socialgrupp ett bättre begrepp. Men i socialgrupp 3 som tidigare var arbetare ingår mest arbetslösa, långtidssjukskrivna, missbrukare och personer utan utbildning, typ White Trash. Medan de löntagare som har fast jobb och ordnade förhållande kan räknas till medelklass. 

Även medelklassen kan vara arbetslösa, jag tror en fjärdedel av mina gamla studiekamrater har varit arbetslösa. Många gånger har neddragningar drabbat även de högutbildade. Ericsson, Volvo, Astra har kickat ut många högutbildade när de dragit ner, bland dessa har det funnits nischade som har haft svårt att få jobb pga de varit väldigt smala i sin kompetens
  • sextiotalist

De som som saknar eftergymnasial utbildning, men som flera påpekar att de kan vara mycket välbetalda. Det brukar även finnas en viss studiefientlighet

• Tecum
    sextiotalist skrev 2018-07-15 00:57:04 följande:
    Även medelklassen kan vara arbetslösa, jag tror en fjärdedel av mina gamla studiekamrater har varit arbetslösa. Många gånger har neddragningar drabbat även de högutbildade. Ericsson, Volvo, Astra har kickat ut många högutbildade när de dragit ner, bland dessa har det funnits nischade som har haft svårt att få jobb pga de varit väldigt smala i sin kompetens
    Nästan vem som helst kan bli arbetslös, men det allvarliga är följderna av det. Medelklass och akademiker brukar få jobb ganska snabbt, ofta har de en buffert och kanske en partner som jobbar. Men den som är outbildad har svårare att få nytt jobb och mindre marginaler.
  • Anonym (Även bildning)
    Akvc skrev 2018-07-14 15:48:22 följande:

Till den medelklass du vill tillhöra ingår också en viss språklig bildning, t.ex att kunna skilja på "de" och "dem" och att inte använda "egna" när det ska vara ""egen". (Och att inte rätta andras språk IRL, förstås:))
  • Akvc
    Anonym (Även bildning) skrev 2018-07-15 11:16:49 följande:

Till den medelklass du vill tillhöra ingår också en viss språklig bildning, t.ex att kunna skilja på "de" och "dem" och att inte använda "egna" när det ska vara ""egen". (Och att inte rätta andras språk IRL, förstås:))

Svenska är inte mitt modersmål och har bara bott här några år så tycker att jag hanterar svenska ganska så bra ändå.
Svar på tråden Vad innebär arbetarklass?