• Anonym (Sökande)

Söker begravningsmusik

Utan att gå in på detaljer så måste jag med stor sorg välja musik till en begravning för någon som stod mig nära.

Personen är av en äldre generation och levde för vår vackra natur och alla dess levande väsen. Jag vill givetvis skapa en stund som ärar personen och söker därför vackra låtar innehållandes hyllningar till djur/natur.

Helst inget som rör ett specifikt landskap då personen älskade hela vårt avlånga land.

Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Söker begravningsmusik
  • Anonym (Trad)

Kom hör min vackra visa

Änglamark

• Avenia

Har du en präst att rådfråga? De brukar ha stor kunskap om passande sånger till olika ceremonier.

• Anonym (Lia)
    Anonym (Sökande) skrev 2018-07-13 19:06:47 följande:

Utan att gå in på detaljer så måste jag med stor sorg välja musik till en begravning för någon som stod mig nära.

Personen är av en äldre generation och levde för vår vackra natur och alla dess levande väsen. Jag vill givetvis skapa en stund som ärar personen och söker därför vackra låtar innehållandes hyllningar till djur/natur.

Helst inget som rör ett specifikt landskap då personen älskade hela vårt avlånga land.

Snälla hjälp mig.

Vill börja med att beklaga <3

"Tack min Gud" är ju en sång som till viss del hyllar naturen. Annars är "jag fick låna en ängel" en vacker sång.

Eva Dahlgrens En ängel i rummet

Jag trivs bäst i öppna landskap

Kom inte på så många för tillfället, hoppas du finner det du söker. Kram!
  • Anonym (HJ)

Det finns tre väldigt vackra sommarpsalmer som är vanliga på begravningar.

Det är nr 199, 200 och 201.

Den blomstertid nu kommer, en vänlig grönskas riks dräkt och i denna ljuva sommartid.

Klassiska, tidlösa och vackra.

Härlig är jorden är också väldigt fin.

Kolla gärna upp dom!

Har själv jobbat som begravningsvaktmästare och varit med på många begravningar.

• lövet2

O store Gud, när jag den värld beskådar
    Som du har skapat med ditt allmaktsord
    Hur där din visdom väver livets trådar
    Och alla väsen mättas vid ditt bord
    /: då brister själen ut i lovsångs ljud:
    O store Gud, o store Gud! :/

När jag hör åskans röst och stormar brusa
    Och blixtens klingor springa fram ur skyn
    När regnets kalla, friska skurar susa
    Och löftets båge glänser för min syn -

När sommarvinden susar över fälten
    När blommor dofta invid källans strand
    När trastar drilla i de gröna tälten
    Vid furuskogens tysta, dunkla rand

När jag i Bibeln skådar alla under
    Som Herren gjort sen förste Adams tid
    Hur nådefull han varit alla stunder
    Och hjälpt sitt folk ur livets synd och strid

Välkänd psalm, vacker och massor av natur. Jag valde den till pappas begravning ...

• Anonym (sessan)

Härlig är jorden är ju väldigt vacker.

Änglamark

Där rosor aldrig dör, tror att den heter så....

• Anonym (X)

Lacrimosa ur Mozarts Requiem.

• Anonym (Ester)

Beklagar sorgen. Vet du om personen hade några favoritlåtar? När min mamma begravdes valde vi musik ur "Törnfåglarna" för det visste vi att hon älskade. Hon såg serien flera gånger. Vi valde dels huvudslingan och Panis Angelikum som är underbar. Sen älskade hon låten vandrare av Manodiau. Vi valde bara musik som vi visste att hon älskade. Det kändes så rätt och det kändes som om hon själv hade valt musiken.

• Anonym (Sökande)

Tack för alla förslag.

Jag gråter medan jag läser. Den här personen var för mig min släkt, min familj och min bästa vän så jag blir berörd av alla era svar och kondoleanser.

Individen lyssnade aldrig mycket på musik. Det var bara naturens musik som gällde i alla väder.

• Anonym (A)
    Anonym (Ester) skrev 2018-07-13 22:06:20 följande:
    Beklagar sorgen. Vet du om personen hade några favoritlåtar? När min mamma begravdes valde vi musik ur "Törnfåglarna" för det visste vi att hon älskade. Hon såg serien flera gånger. Vi valde dels huvudslingan och Panis Angelikum som är underbar. Sen älskade hon låten vandrare av Manodiau. Vi valde bara musik som vi visste att hon älskade. Det kändes så rätt och det kändes som om hon själv hade valt musiken.
    Också min tanke.

Beklagar sorgen.
Svar på tråden Söker begravningsmusik