• Stina

Dejt hade nationalistiska tatueringar

Snälla hjälp mig att förstå!

Jag var nyss på dejt med en trevlig kille, som verkade fin och vettig och väldigt tatuerad. När jag tittade lite närmare såg jag att han hade ena armen och båda benen täckta med för mig nationalistiska symboler: svenska flaggan, Karl XII, karoliner, tors hammare, vapen mm. Jag frös till is och frågade var han står politiskt. Han svarade ?åt höger?. När jag frågade om han är så höger att han är brun, SD:are eller nazist svarade han nej.

Jag kunde inte släppa det hela, utan tog upp det senare igen. Han sade bara att jag får lita på hans ord, och att man kan ju tycka om Sverige och stormaktstiden utan att vara nazist eller rasist.

Vad tror ni? Kan man verkligen det? Jag får iskalla fötter och tänker att han är brun utan att våga stå för det.

• Svar på tråden Dejt hade nationalistiska tatueringar
  • Dr Love

Svårt för oss att bedöma utan att ha varit där. För mig personligen hade nog nationalism i sig varit illa nog. Men du säger att han verkar vettig i övrigt så det är inte nödvändigtvis så enkelt.
    Ger han dig intrycket att vara brun utan att våga stå för det så är ju det förstås problematiskt.

Kanske blir tvunget, utifrån hans tatueringar, att gå in på sådana frågor lite djupare innan man påbörjar en relation. Det får du avgöra själv.

• Anonym (U)

Skulle aldrig acceptera sådana tatueringar.

• Anonym (Du är inte ensam:()

Jag skulle gissa att han är både rasist och nationalist. Såna killar brukar dölja sådant först för att de vet att de inte får ligga annars. "Nej jag är inte nazist!" och så träffas man ett tag, ligger en massa gånger och börjar få känslor sedan börjar de försöka vinna över dig till samma sida. Lite försiktigt först med argument som kan låta vettiga och sedan mer och mer tills man är lika skev i huvudet som honom.

• Anonym (d)

Jag vet inte om man ska dra på så stora växlar över en sån sak. Jag har killkompis som har liknande tatueringar och han har bara ett stort historieintresse och ser sig själv som asatroende. Han är definitivt ingen rasist. Han hatar SD och är centerpartist.

• Stina
    Dr Love skrev 2018-07-12 16:54:27 följande:

Svårt för oss att bedöma utan att ha varit där. För mig personligen hade nog nationalism i sig varit illa nog. Men du säger att han verkar vettig i övrigt så det är inte nödvändigtvis så enkelt.

Ger han dig intrycket att vara brun utan att våga stå för det så är ju det förstås problematiskt.

Kanske blir tvunget, utifrån hans tatueringar, att gå in på sådana frågor lite djupare innan man påbörjar en relation. Det får du avgöra själv.

Herregud, jag känner precis så. Att nationalism är illa nog! I bästa fall är han bara omedveten om vad hans tatueringar signalerar, i värsta fall döljer han värderingar som är så långt bort från mina att det aldrig skulle funka. Jag får nog skrapa lite mera på ytan här...
  • Stina
    Anonym (U) skrev 2018-07-12 17:04:06 följande:

Skulle aldrig acceptera sådana tatueringar.

Även OM det skulle vara så att tatueringarna bara kommer sig av ett genuint historiaintresse, så skulle det vara svårt för mig att ligga på stranden och sola med honom. Alla andra kommer ju att tro att han är värsta nazisten....
  • Stina
    Anonym (Du är inte ensam:() skrev 2018-07-12 17:13:42 följande:

Jag skulle gissa att han är både rasist och nationalist. Såna killar brukar dölja sådant först för att de vet att de inte får ligga annars. "Nej jag är inte nazist!" och så träffas man ett tag, ligger en massa gånger och börjar få känslor sedan börjar de försöka vinna över dig till samma sida. Lite försiktigt först med argument som kan låta vettiga och sedan mer och mer tills man är lika skev i huvudet som honom.

Hjälp, det är precis exakt det jag är rädd för! Han är smart, rolig och vältalig och gjorde ett kanonintryck. Hade jag inte sett tatueringarna hade jag nog blivit väldigt förtjust.

Jag får pressa honom lite hårdare, så jag får fram vad tatueringarna egentligen står för. Men även OM de är oskyldiga tycker jag att de är enormt provocerande.
  • Stina
    Anonym (d) skrev 2018-07-12 17:18:53 följande:

Jag vet inte om man ska dra på så stora växlar över en sån sak. Jag har killkompis som har liknande tatueringar och han har bara ett stort historieintresse och ser sig själv som asatroende. Han är definitivt ingen rasist. Han hatar SD och är centerpartist.

Jag önskar verkligen att det är samma i det här fallet. Han berättade att han är väldigt intresserad sv svensk 1700-talshistoria. Så visst kan det ju vara oskyldigt. Men hur ska jag kunna våga lita på honom och släppa detta?
  • Dr Love
    Anonym (d) skrev 2018-07-12 17:18:53 följande:

Vänta nu... Tänk om det är samma snubbe! Skrattande
  • Tecum

Stora tatueringar är avtändande oavsett vad de föreställer! Vet att det är populärt idag men mig ger det dåliga vibbar och ett trashigt intryck.

Enda sättet att få veta om han är resist eller ej är att umgås med honom och se hur han uppträder och vad han säger när han inte är på sin vakt. Kan vara historieintresse, omedvetenhet om vad de symboliserar för andra eller att han varit rasist  men ändrat åsikt.

Men det faktum att han beundrar Sveriges stormaktstid gör mig misstänksam, inte för att han måste vara rasist men snarare lite dum i huvudet. Sverige styrdes av galna kungar och  hänsynslös adel, de skickade ut fattiga människor i meningslösa krig där bara ett fåtal kom hem igen. De gjorde Sverige bankrutt, höll oss kvar i fattigdom och orsakade ett enormt lidande för alla utom sig själva. Värst av alla var Karl XII, den som sköt honom räddade Sverige som oberoende nation, Sverige var på ruinens gräns, det fanns inte bönder nog att sköta jordbruket då alla män dog i krigen och de sjukdomar som följde härarna. Om Kalle fått hållas hade Danmark lätt återtagit det de förlorade vid freden i Roskilde och mer därtill. 

Svar på tråden Dejt hade nationalistiska tatueringar