• Clara89

Hur gör ni med delad vårdnad som har långt avstånd?

Jag och mitt ex har en son tillsammans som idag är 4 år gammal. Jag och sonen har bott ensamma sen han va 1 1/2 år så jag har varit ensamstående förälder. Vi har delad vårdnad men det är ca 48 mil emellan oss, pappan hör av sig när det passar honom och tycker alltid att det är jag och pojken som ska åka upp till honom, han har bara varit ner till västkusten 2 gånger under alla dessa år. Han hör aldrig av sig för att fråga hur det är med pojken eller nånting sånt, han hör endast av sig när han vill att VI ska komma upp och passar det inte oss just vid den tidpunkten som han säger så blir det ett jävla liv och sura miner.. Jag funderar på att söka ensam vårdnad, då han tycker vi ska komma upp en gång i månaden och det är ju inte hållbart nånstans med de avståndet som är emellan oss och han går inte att prata med, för blir det inte som han vill blir det som sagt ett jävla liv. Det finns mycket mer som ligger bakom när det kommer till ensam vårdnad. Tänkte bara höra om det finns nån annan här kanske som sitter i ungefär samma sits som mig och hur ofta era barn träffar mamma/pappa när det är stort avstånd?

• Svar på tråden Hur gör ni med delad vårdnad som har långt avstånd?
  • fjanten

Förlåt mig, men hur är 48 mil för mycket en gång per månad? Är du medveten om att umgängesrätten är kvar oavsett vårdnad?

• Anonym (o)

Ja ansök om ensam vårdnad

• OlgaElvira

Barnets rätt till umgänge med sin pappa kvarstår även om du har enskild vårdnad. Att få träffa sin pappa enbar en gångi månaden är väldigt lite för en 4-åring.

• Clara89
    fjanten skrev 2018-07-10 20:59:59 följande:

Förlåt mig, men hur är 48 mil för mycket en gång per månad? Är du medveten om att umgängesrätten är kvar oavsett vårdnad?

Jo, det är långt för en 4 åring att åka tåg i 5-6 timmar och det är bara på dit resan och sen lika många timmar hem igen! Sen att han aldrig åker ner heller att det alltid är vi som tydligen måste åka upp till honom. Ja jag är väl medveten om det och jag har aldrig sagt att han inte ska få träffa sitt barn!
  • Anonym (Vem)

Vem har flyttat långt bort. Du, han eller båda? Den som flyttar långt bort brukar vara den som får ordna med resor.

Svar på tråden Hur gör ni med delad vårdnad som har långt avstånd?