Anonym (Nykter o drogri) skrev 2018-07-10 18:42:17 följande:
Idag lever jag tillsammans med min fru som jag träffade strax efter jag klev in i nykter o drogfriheten. Hon har själv hållit på men ändå långt ifrån samma djupa beroende som jag hade så vi har ju båda två ett förflutet med droger.
Lever ändå ett ganska anständigt liv. Jag har fast jobb o bästa kollegorna man kan tänka sig. Känns verkligen som en enda stor familj på jobbet som alla tar hand om varandra.
Vi är ute o reser en hel del både inom Sverige och utanför. Åker på kryssningar, sökträffar m.m.
Det som stör är väl att 5 års nykter o drogfrihet inte direkt har tillfört så många saker att prata om då jag spenderat större delen av tiden att knarka o supa o begå brott. Inget man direkt pratar med normala människor om. Och man måste alltid tänka på vad man säger etc. Inte så lätt när man hela sitt liv levt efter helt andra spelregler!
Skaffat tillbaka körkortet, utbildat mig både till kallskänka och kock. Även utbildad undersköterska och teknisk designer. Så jag har ju flertalet utbildningar att stå mig på.
Grattis till nykterhet!
Och till alla utbildningar du tagit dig igenom!
Men det låter som att du har massor du kan prata om: platser och länder du besökt, vad som varit intressant/roligt/utmaningar med dina olika jobb. Vad du och din fru tycker om att göra ihop osv...
Men framförallt blicka framåt och prata om sånt som ska hända tex vilka förändringar som kommer att ske på ditt jobb, i ditt bostadsområde osv, vilken plats ni kommer att besöka mm. Kanske ta upp nån hobby?
Kan rekommendera pardans - härligt sätt att röra på sig och man lär känna en massa härliga människor (min favvo är kubansk salsa och lindyhop :) ).
När du pratar med andra så kanske det låter som att de har gjort HUR mycket som helst och ja, såklart att man har hunnit med olika mycket beroende på hur man har levt. Man om du möter människor som gjort en massa i livet så beror ju det på att du umgås i dessa friska kretsar vilket är både modigt och ett friskhetstecken.
Går du på AA? Där brukar det ju vara en jättebra gemenskap och säkert många där som känner igen sig i det du beskriver.
:)