• beccagranen

Kräva snitt?

Tycker du det är rätt att få kräva kejsarsnitt?

Var ute med några väninnor, vi är i 30-33 års ålder. Jag är först ut som har två barn. Nu väntar en av tjejerna barn, och vi samtala om förlossning. ALLA fem tjejerna var överens om att dom skulle ha snitt. Och jag tycker det är konstigt. 
    Jag kan förstå att det finns ett fåtal extremfall, men att bara ta för givet att jag har rätt att kräva snitt för jag vill inte riskera att förstöra mitt underliv eller genomlida den smärtan. När jag fick första barnet för 8 år sedan var det inte på tal om att man får välja vad man vill, utan om du inte kan föda får du snitt. Är det någon trend? Dom säger "jag betalar skatt och bestämmer över min kropp". Jag tycker vill du ha barn får du genomlida hela processen, vill du ha oförändrad kropp kan man adoptera.

• Svar på tråden Kräva snitt?
  • EpicNurse

Håller med dig. Har man inte medicinska orsaker som gör att det är direkt olämpligt att föda vaginalt så borde man absolut inte få beviljat snitt. SPECIELLT inte med första barnet då man inte har en aning om hur en vaginal förlossning är eller hur man hanterar den.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • fjanten

Jag kan hålla med om att det borde finnas en högre nivå av självbestämmanderätt när det kommer till förlossningssätt.

• Afterlife
    Jag tycker nog att man ska kunna ha en dialog om det med sjukvården, även som förstföderska. Där man sakligt kan ta upp argument för och emot. Däremot tror jag att det är viktigt att beslutet ligger hos den som ska föda i slutänden. Men att sjukvården innan ska kunna informera på ett vettigt sätt så vårdtagaren kan fatta ett välgrundat beslut.

Jag själv hade aldrig vågat föda vaginalt, för alla mina närmsta släktingar (mor, mormor, systrar) har haft väldigt komplicerade förlossningar och fått men för livet när de fött vaginalt. Taskiga gener på den sidan helt enkelt. Även om det givetvis inte finns någon garanti att samma sak skulle hända mig så är det en risk jag inte skulle ta.
  • anonym4

Komplicerad fråga. Dem kanske är sjukligt rädda allihopa, inte omöjligt men jag tror dock att det också är en motreaktion av det fallerande förlossningsvården och att vi bara blir mer gränsöverskridande internationellt och sneglar på andra länders rutiner.

• Penguinlover

Jag anser att beslutet ska ligga hos kvinnan då det är hennes kropp (och barn) det handlar om. Om vaginal förlossning nu är så mycket bättre som det påstås så bör sjukvården ha en dialog med kvinnan under graviditeten och lyfta fram argument för varför hon bör välja att föda vaginalt. Jag tror dock inte en sekund på att en vaginal förlossning är säkrare i Sverige idag.

Det kan mycket väl stämma under ideala förhållanden, men inte om man ser till situationen på våra förlossningsavdelningar med låg personaltäthet och mycket stress. Sverige är ett av de länder i Europa med flest förlossningsskador och det är en skam att inte mer resurser läggs på att sänka den siffran. Jag är övertygad om att det hade sett annorlunda ut om det istället hade varit män som drabbades av bristerna i den svenska förlossningsvården.

Jag har själv fött med kejsarsnitt (på medicinska indikationer) och det var under omständigheterna en otroligt trygg upplevelse. Jag fasar inför nästa barn då jag troligtvis kommer att behöva föda vaginalt eftersom jag faktiskt inte har något val.

• Aamon

Jag anser att om man önskar kejsarsnitt utan en rimlig anledning (ex medicinsk risk)så bör man kunna erbjudas kejsarsnitt, men att man då får betala detta själv.

• Glinda från Oz

Jag tycker man ska få välja själv, som dina vänninor säger det är ens egen kropp och det ska inte ifrågasättas mer än en abort. Själv tycker jag kejsarsnitt verkar skitläskigt. Varför har du så svårt att förstå att inte alla känner som dig ts?

• beccagranen
    Glinda från Oz skrev 2018-07-06 06:28:01 följande:

Jag tycker man ska få välja själv, som dina vänninor säger det är ens egen kropp och det ska inte ifrågasättas mer än en abort. Själv tycker jag kejsarsnitt verkar skitläskigt. Varför har du så svårt att förstå att inte alla känner som dig ts?

Som jag skrev i TS så tycker jag mer det känns som en trend just nu, att man ska få planerat snitt några veckor tidigare. För att inte bli för stor (slapp om magen) och bara få det gjort. Det handlar inte om att dom har överdriven rädsla inför förlossningen, utan just att det finns ett val. Att få en tid, då dom plockar ur barnet och kan åka hem. Varför gå runt och vänta, kanske ha värkar hela dagen och sedan genomlida den smärtan, tänk om man får slappt under liv osv. 
    Och detta snackat existerade inte för drygt 9 år sedan, varken bland gamla bekanta eller alla andra nya bekantskaper på mammagrupper etc. Då var snitt av medicinska skäl. Jag har själv gjort snitt och vaginal förlossning. Och jag berätta att den vaginala förlossningen var smärtsam men en mycket häftigare och mer minnesvärd än att ligga som en köttstycke på en brits, när man blir uppskuren och inte kan röra sig. 
Svar på tråden Kräva snitt?