• Maddsutt

Min spis blir över 100 grader (utanpå) och hyresvärden säger att det är helt normalt?!

Hej

Behöver hjälp tills senast ikväll. Får besöket imorgon, eventuellt redan kl 09, så jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig?

Jag flyttade in i denna bostad i början av maj och märkte direkt att spisen blev alldeles för varm. Så varm att jag bränner mig!

Jag felanmälde den strax efter (ihop med säkert åtta andra punkter som var trasiga, fel när jag flyttade in!) och inte förens i slutet av juni kommer dem och kollar på spisen.

Först säger vaktmästaren att jag bara ska ha spisen på ?fyran?, så blir den inte lika varm. Jag sa då att det är ju som att köpa en bil, men man får inte köra på femman! Han blev irriterad på mig och min kommentar...

Han mätte då hur varm den blir och ganska snabbt blev den över 80 grader. Vaktmästaren reagerade också på hur varm den blev och skulle kolla upp lite, sa han. Han kunde inte heller hålla sin hand eller sitt finger mer än någon sekund på spisen.

Jag sa då att tänk dig när man står med ugn och alla tre plattorna på i ett par timmar! Ugnen ska man ju kunna ha igång i jättemånga timmar utan att ma ska bränna sig.

Vaktmästaren säger nu att han har ringt till två olika företag och frågat. Han säger att dem säger att en spis absolut får bli över 100 grader varm utanpå, och att det är helt normalt (??!!).

Mitt svar är ju att varenda människa vet hur huden reagerar på värme som är 100 grader, eller ens 70-80 grader!! Man nuddar ju spisen och ugnen med kroppen när man står och lagar mat. Dessutom har jag ett köksskåp som är mycket dumt, jag måste nämligen börja med väldigt mycket över spisen för att nå in i det (har ett ganska litet kök).

Eftersom dessa två företag har sagt så, så vill inte hyresvärden göra något åt det. Inte ens skicka ut en reparatör.

Nu kommer hon som äger huset/hyresvärden hit imon för att kolla på fönstren som har installerats. Jag tänkte be henne att själv kolla och känna på spisen då. Tänkte maila henne för att fråga när hon kommer, så att jag kan sätta på ugnen någon timme innan hon kommer också.

Men jag undrar om ni vet hur varm en spis får vara? Vad är rekomendationen? Finns det någon maxgräns? Jag behöver info som jag kan hänvisa till eller visa upp.

Jag har ringt hyresgästföreningen, men fick prata med en kille som jag inte ens vet hur jag ska beskriva...!!! Ska kanske ringa dem igen. Får se om jag hinner idag.

Men, kan ni hjälpa mig?

• Svar på tråden Min spis blir över 100 grader (utanpå) och hyresvärden säger att det är helt normalt?!
  • sextiotalist

Gå med i hyresgästföreningar, de kan hjälpa dig med regelverk. Att själv driva en konflikt mot hyresvärden kan vara tungt, inte bara att det kan ta mycket tid och är svårt så kan det kosta pengar. De kan hjälpa dig med att få rätt.
    Sedan är det självklart fel, en spis ska man kunna ta på (utom den uppvärmda plattan)

• Maddsutt

Hej

Tack för era svar.

Jag är medlem i hyresgästföreningen. Jag ringde dit, men fick oturen att få prata med en fullkomligt... ja... han skulle inte sitta där han satt helt enkelt.

Jag ska ringa till någon som har koll själv och spela in, men tänkte fråga här med.

Om dem ändå inte gör något åt det imon, så måste jag ju ta hjälp av hyresgästföreningen. Men saken är att jg fick hjälp av hyresvärden att få denna bostad. Så jag är så tacksam och ville inte uppfattas som jobbig. Tycker inte jag är det heller, för jag betalar ju hyra och så som alla andra, Me ändå så känns det lite jobbigt. Så hade önskat att jag själv kan prata med henne och då ha ?mycket på fötterna? när jag gör det.

Någon som vet mer?

• sextiotalist
    Maddsutt skrev 2018-07-02 14:14:31 följande:

Hej

Tack för era svar.

Jag är medlem i hyresgästföreningen. Jag ringde dit, men fick oturen att få prata med en fullkomligt... ja... han skulle inte sitta där han satt helt enkelt.

Jag ska ringa till någon som har koll själv och spela in, men tänkte fråga här med.

Om dem ändå inte gör något åt det imon, så måste jag ju ta hjälp av hyresgästföreningen. Men saken är att jg fick hjälp av hyresvärden att få denna bostad. Så jag är så tacksam och ville inte uppfattas som jobbig. Tycker inte jag är det heller, för jag betalar ju hyra och så som alla andra, Me ändå så känns det lite jobbigt. Så hade önskat att jag själv kan prata med henne och då ha ?mycket på fötterna? när jag gör det.

Någon som vet mer?

Kolla med konsumentverket, de bör ha lite koll på regelverket när för spisar
  • Anonym (lite salt)

Det låter inte ok. Tänk om du har barn? Eller barn som bara kommer på besök,?

• Maddsutt

Hej

Tack för svar.

Ja jag har också sagt det. Till vaktmästaren då. -Tänk om barn kommer på besök? Men han säger att han inte kan göra nått om han inte får för hyresvärden. Men att han har fått dem svar han Hr fått är ju helt sjukt!

Vem fasiken skulle vilja ha en spis och ugn där det blir 80 grader på några minuter och en bra bit över 100 grader efter Ca 15-20 min?!?! Till och med där man ändrar spisen och ugnen(kommer inte på vad dem heter), men ?knopparna? blir jättevarma!

Ja, det var en bra idé! Konsumentverket ska jag ringa????????

• Anonym (Duff)

Många moderna spisar blir sjukt varma. Elektrolux som exempel kan utsidan bli uppåt 80grader, helt normalt.

Glaset på ugnsluckan får var 80c + rumstemeraturen enligt EU mått.

Fast om din spis verkligen blir över 100 på utsidan så är det lite väl extremt.

Svar på tråden Min spis blir över 100 grader (utanpå) och hyresvärden säger att det är helt normalt?!