• Ann-Louise

Lösöre

Undrar om någon vet vad som gäller beträffande lösöre i en husvagn då man separerar. Vet att själva husvagnen inte ingår i bodelningen då vi bara år sambor, och glr heller ibte anspråk på den då sambon köpte den för egna pengar. Men allt annat som vi köpt gemensamt som bord, stolar, grill, hushållsartiklar mm. Hade vi köpt det till vårt hus hade vi delat på det, men vad gäller nu? Sambon hävdar att det tillhör husvagnen, och jag säger att det är gemensamt inköpt och ska delas. Vem har rätt?

• Svar på tråden Lösöre
  • MammaKajsa

Sambolagen

6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag
    om inte annat följer av 7 § möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.
    7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.
    MammaKajsa
  • Ann-Louise

Jag är nog trög och fattar inte riktigt. Vems är sakerna då eftersom det står att att egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål inte ingår i sambolagen. Vi har ju betalat hälften var. Men om det inte ska ingå i sambolagen måste det ju ändå tillfalla någon av oss, Vem?

• Kodia

Det borde tillhöra den som har köpt det. Har ni betalat från gemensamt konto, eller olika saker var, eller hur gjordes inköpen?

• Ann-Louise

Det mesta är köpt från ett gemensamt konto, dit vi satt in lika mycket pengar varje månad. Det är därför jag anser att det ska delas, medan mannen anser det tillhör husvagnen som är hans, och alltså tillhör honom.

• Kodia

Då känns det ju som om det borde ingå i bodelningen! Sedan behöver du ju inte få just de sakerna, utan ni kan ju göra så att du får mer av sakerna i huset/lägenheten. (Du kanske inte har så stor användning för de sakerna i vilket fall... Vem vill ha en melaminservis i sitt hem, liksom?!)

• Noname00

Det ingår inte i bodelningen eftersom det inte tillhör det gemensamma hemmet.

• EnGladPingvin

Det ingår inte i samboegendomen då det inte är köpt till hemmet. Det innebär att den som betalat äger saken. Har ni betalat för gemensamma pengar dela på sakerna. De tillhör självklart inte husvagnen.

Svar på tråden Lösöre