• Anonym (Vill sluta)

Citodon

Har under några år tagit citodon regelbundet pga värk i kroppen.

Tar 4 tabletter per dygn och ibland 6 tabletter pet dygn men det är kanske 2-3 dagar i månaden.

Jag har nu i några dagar grubblat på om jag ska försöka sluta.

Men har ingen lust att ta det beslutet ihop med min läkare.

Hur gör man?

Hur lång tid bör det ta att fasa ut dom?

Något jag ska tänka på?

• Svar på tråden Citodon
  • Anonym (Nej)

Ta det med din läkare är mitt råd!

• Anonym (Vill sluta)
    Anonym (Nej) skrev 2018-06-30 23:58:56 följande:

Ta det med din läkare är mitt råd!

Det är det jag inte vill. Ifall jag inte kan sluta om värken blir för övermäktig och jag sen står utan citodon.
  • DeathByPickles

Din läkare kan erbjuda andra alternativ. 

Jag gled på citodon drygt ett år efter ett benbrott (på en annans recept,) då jag inte kunde sjukskrivas, men slutade helt enkelt på egen hand. Då hade jag knappt någon kvarvarande värk att hantera så det gick under omständigheterna bra  - har du verkligen ont, fortfarande? 
    Om så är fallet kommer du ju att behöva en ersättning, så naturligtvis måste du fatta beslutet tillsammans med läkaren. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Vill sluta)
    DeathByPickles skrev 2018-07-01 00:15:19 följande:

Din läkare kan erbjuda andra alternativ. 

Jag gled på citodon drygt ett år efter ett benbrott (på en annans recept,) då jag inte kunde sjukskrivas, men slutade helt enkelt på egen hand. Då hade jag knappt någon kvarvarande värk att hantera så det gick under omständigheterna bra  - har du verkligen ont, fortfarande? 

Om så är fallet kommer du ju att behöva en ersättning, så naturligtvis måste du fatta beslutet tillsammans med läkaren. 

Ja jag har ont ännu. Det är kroniskt.

Finns på röntgen oxå att det är skador som ger värk.

Så det är inte i mitt huvud.

Jag har frågat om annan smärtlindring utöver citodon men läkaren säger att hon inte vet..
  • Madde 35

Jag gick på citodon under nåt år och övergick till oxycontin då det blev akut värre med nervsmärta. Jag kände hur dåligt jag mådde av att käka dem så jag ttrappade långsamt ner på samtliga tabletter samtidigt som jag började med CBD olja. Idag tar jag inga smärtstillande förutom när jag får akuta smärtor men då i mindre mängd än innan. Är säker på att CBD hjälper till med både smärta och att det lättare gick att fasa ut de starka tabletterna.

• felicityporter

Faktum är att det inte finns någon bra ersättningsmedicin mot smärta som inte är opiater i någon form, Citodon är den absolut mildaste och om man klarar sig på det ska man tacka sin lyckliga stjärna då det är den minst beroendeframkallande smärtlindrande medicin som finns. Jag skulle dock oroa mig för all paracetamol du får i dig per dygn däremot, det är inte bra med paracetamol för levern (med andra ord är Alvedon exakt lika farligt för levern som Citodon). Rena kodeintabletter är att föredra, men tyvärr skrivs det extremt sällan ut i Sverige.

• DeathByPickles

Sammanfattning - du måste prata med din läkare om alternativ, TS. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (10år)

Jag gick på citodon i över tio år. Det enda som har hjälpt för min värk (förutom morfin men de kan jag inte fungera normalt på) MEN nackdelen är att man lätt vänjer sig och måste öka dosen, till slut tog jag ca 20 st per dygn utan problem.

2008 klappade min lever ihop och jag fick gå från 20 till 0

Var inga större problem med abstinens eller så men visst saknar jag dom som fan när värken är sim värst och jag bara får ta 4 panodil/ per dygn.

• Anonym (A)
    DeathByPickles skrev 2018-07-01 00:46:03 följande:
    Sammanfattning - du måste prata med din läkare om alternativ, TS. 
    Det är det ända rätta.
Svar på tråden Citodon