• Mammatillnova

Nattning 14månaders flicka

Varning för långt inlägg men behöver hjälp!

Jag har en dotter på 14mndr som har svårt att komma till ro och somna på kvällen, tar mellan 1-1.5h.

Vi brukar göra såhär på kvällen.

Vi ger gröt, gör sedan iordning henne med nattblöja och pyjamas, därefter går vi in på badrummet och tar D-droppar och borstar tänderna, sedan tar pappan henne och jag går in i sovrummet och roddar iordning, drar för gardiner (mörkläggande och vanliga), bäddar upp hennes säng och släcker lampan i taket. Pappan och dottern hämtar favvo godsedjuret och går runt och myser nån minut tills hon visar att hon vill till mig. Jag går in med henne i sovrummet och har henne i famnen (där hon bökar runt) 30sek-1minut och sjunger en visa, lägger sedan ned henne och fortsätter sjunga och bäddar om och lägger handen på magen eller klimat på ryggen (dock har hon börjat snurra som en helikopter) sedan när jag sjungit 2-3minuter blir jag tyst och smeker henne över huvudet och magen och säger sedan godnatt och går ut och skjuter till dörren men lämnar en glipa. Sedan sitter jag och pappan i soffan i vardagsrummet utanför, ibland tysta och läser på telefonerna eller så sitter vi och pratar. Dottern snurrar i sängen, låter (inte gnälligt eller gråter men ja ni vet som dem låter typ hela tiden innan dem kan prata), klappar ibland händerna och ligger å busar och somnar efter typ 1-1.5h trots att hon var jättetrött när pappan höll henne i famnen och jag tog över.

Jag vet snart inte vad vi ska göra, alltså hon är ju nöjd men det tar så himla lång tid innan hon somnar trots att hon är trött! Vi har ju vardagsrummet just utanför så vi vill inte slå igång tv:n så den blinkar och hon kanske börjar kolla på det. Börjar hon gråta och ställer sig upp går jag in och pussar henne och lägger henne ned igen, bäddar om och smeker henne över huvudet och magen och går sedan ut, säger ingenting.

Hur tycker ni detta låter? Vad gör vi för fel? Gör vi fel? Hur ska vi få henne att känna att hon kan somna istället för att tvinga sig att hålla sig vaken?

Ställ gärna frågor om ni undrar något.

• Svar på tråden Nattning 14månaders flicka
  • PenguinBonBon

Frågan är ju vilken tid hon lägger sig och om hon sover på dagarna och hur länge

• PenguinBonBon

Min syster som exempel, eftersom jag ej har barn brukade lägga sig 8-10. Om er barn Nova lägger sig tidigt 8 och tidigare rekommenderar jag att ni låter henne stanna uppe ett lite längre tag för vissa barn behöver mindre sömn än andra

• Mammatillnova

Hon lägger sig mellan 20.00-20.30 och sover oftast två-tre timmar på efm fram till senast kl 18. Väcker henne då om hon inte vaknat innan av sig själv. Iblanda somnar hon efter lunch och vaknar ca 15 och lägger sig aningen tidigare. Men tar ändå tid innan hon somnar..

• Iowhannah
    Mammatillnova skrev 2018-06-30 22:18:34 följande:

Hon lägger sig mellan 20.00-20.30 och sover oftast två-tre timmar på efm fram till senast kl 18. Väcker henne då om hon inte vaknat innan av sig själv. Iblanda somnar hon efter lunch och vaknar ca 15 och lägger sig aningen tidigare. Men tar ändå tid innan hon somnar..

Det låter onekligen som att hon sover för mycket och för sent på dagen.

Hur dags vaknar hon på morgonen?
  • Mammatillnova

Hon vaknar mellan 8-9.30.

Jo funderat på det jag med, MEN hon är ju liksom trött efter ca 1-2h efter att hon gått upp på efm. Sömn föder sömn verkar det vara som med henne. Som idag så sov hon mellan 16.45-17.45 i bilen påväg hem då vi vart på folkrace hela dagen och där tog hon en tupplur mellan 13.20-14.00 och då vaknade hon 7.55 imorse.

Hon måste ju få vila när hon är trött stackarn..hon sover ju liksom självmant så länge..?

• PenguinBonBon

Detta är inte alls troligtvis, men jag har autism och då sover man extra mycket, kanske kan kolla på det lite om det finns något tecken på autism?

• Anonym (kanske)

Kanske är dags att schemalägga sovstunderna på dagen?

Jag minns inte i vilka åldrar detta skedde men i början lät vi vår dotter sova precis när hon kände för det, vilket fungerade längd. Sedan märkte vi att detta inte fungerade längre. Då satt vi en gräns att hon inte fick ta tupplurer efter 17. Senare begränsade vi sovandet till 2 gånger på dagen och slutligen en gång om dagen som nu fortfarande pågår vid 2,5.

Utöver detta har hon när hon lärde sig resa sig upp samt när hon varit täppt i näsan haft svårt att somna.

Är det annars kanske så att ni haft henne på förskola och ni nu har semester? Då kan det nämligen vara så att hennes förskoledagar är mer energikrävande än dagar hemma med er.

• MsM84

Jag tror inte hon hunnit bli trött nog när ni lägger henne. Om ni provar mindre sömn innan läggning eller lägga henne senare?

• Mammatillnova

Hon har ej börjat på förskolan än. Börjar i augusti då hon är 1.4år.

Ibland vill hon sova 1ggn på dan och ibland två..lite som hon känner själv..

Idag sov hon en på fm mellan 12.10-12.50 och sedan 16.45-17.10 i bilen pvg hem, visade sig mycket trött kl 20 ca och då fick hon gå och lägga sig MEN det tog ca 45min-1h tills hon somnade iallafall..jag vet varken in eller ut hur vi skall göra. Svårt att hålla henne vaken i bilen när man sitter i fram å kör å hon sitter i babyskyddet bak..

Men absolut. En tupplur å vakna senast 17 är smart. Men vet inte om det är att hon inte kommer till ro själv i sovrummet..hon är ju lugn och nöjd som sagt men det tar sån tid..

• MsM84

Sitter hon fortfarande i babyskyddet i bilen vid 14 månader?

Svar på tråden Nattning 14månaders flicka