• Skogskantarellen

Velar! IVF i Sverige eller DK? Här är mina alternativ! Hur skulle ni gjort?

Jag står och velar och kan ej bestämma mig! Står mellan att välja IVF i Sverige eller DK? Hur skulle ni gjort? Tacksam för respons!<3
    -------------------------------------------------------------------------
    Sverige Livio Umeå: 
    3 pack (d v s 3 st stimuleringar) 98 000 kr 
    Fryst embryoåterföring 15 000 kr/gång
    Frysförvaring 5000 kr
    Donatorsäd, ICSI/standard-IVF, Embryoglue ingår
    Förlossningsstatistik för kvinna i min ålder (38 år) via färsk/fryst cykel är ca 30% på kliniken
    NACKDEL stängt på lör/sön och storhelger/röda dagar
    Danmark Trianglen: 
    3 pack ICSI ca 83 500 kr
    Fryst embryoåterföring ca 5500 kr/gång
    Frysförvaring ca 7000 kr
    Donatorsäd, Embryoglue tillkommer
    Förlossningsstatistik för kvinnor i åldersgruppen 35-38 år via färsk/fryst cykel är ca 25%. OBS! kliniken hade ej siffror på just åldersgruppen 38 år
    Öppet årets alla dagar!
  • Svar på tråden Velar! IVF i Sverige eller DK? Här är mina alternativ! Hur skulle ni gjort?
  • Grodan7

Jag har gjort IVF på Trianglen och är nu gravid. Väldigt nöjd med kliniken. De har enligt den statistik jag har läst bättre statistik än ca 25%. Varför ska du göra ICSI med donerade spermier? För spermakvaliteten när du köper donerade spermier är ju bra så varför inte vanlig IVF?

• Anonym (Gullan)
    Skogskantarellen skrev 2018-06-28 22:50:05 följande:

Jag står och velar och kan ej bestämma mig! Står mellan att välja IVF i Sverige eller DK? Hur skulle ni gjort? Tacksam för respons!<3-------------------------------------------------------------------------Sverige Livio Umeå: 3 pack (d v s 3 st stimuleringar) 98 000 kr Fryst embryoåterföring 15 000 kr/gång

Frysförvaring 5000 kr

Donatorsäd, ICSI/standard-IVF, Embryoglue ingår

Förlossningsstatistik för kvinna i min ålder (38 år) via färsk/fryst cykel är ca 30% på kliniken

NACKDEL stängt på lör/sön och storhelger/röda dagar

Danmark Trianglen: 

3 pack ICSI ca 83 500 kr

Fryst embryoåterföring ca 5500 kr/gång

Frysförvaring ca 7000 kr

Donatorsäd, Embryoglue tillkommer

Förlossningsstatistik för kvinnor i åldersgruppen 35-38 år via färsk/fryst cykel är ca 25%. OBS! kliniken hade ej siffror på just åldersgruppen 38 år

Öppet årets alla dagar!

Hade valt Danmark eftersom det är skönt att dem alltid har öppet om man inte är bredd att vänta någon månad då det hamnar på fel dag.

Å andra sidan, gör du ivf och sen stimulerad fet så kan kliniken i Sverige styra insättningar lite och då funkar ju det också. Kanske jobbigt/dyrt att åka till Danmark flera gånger också.
  • Skogskantarellen
    Grodan7 skrev 2018-07-01 20:02:00 följande:

Jag har gjort IVF på Trianglen och är nu gravid. Väldigt nöjd med kliniken. De har enligt den statistik jag har läst bättre statistik än ca 25%. Varför ska du göra ICSI med donerade spermier? För spermakvaliteten när du köper donerade spermier är ju bra så varför inte vanlig IVF?

Tack för svar. Får jag fråga hur gammal du är? Vilken motilitet på spermierna rekommenderar du?
  • Aliona

Var bor du? Om du har nära till Umeå? Hur krångligt och dyrt är det för dig att resa till Danmark jämfört med Köpenhamn?

Om du är ok med att du kanske missar något tillfälle för att det är stängt och någon tusenlapp mer eller mindre inte spelar någon roll i sammanhanget så hade jag valt det som ligger närmast. IVF/insemination är tillräkligt stressande som det är utan långa resor.

• Grodan7
    Skogskantarellen skrev 2018-07-01 20:23:44 följande:

Tack för svar. Får jag fråga hur gammal du är? Vilken motilitet på spermierna rekommenderar du?

Skriv gärna PM till mig så hjälper jag dig gärna med frågor och tips. Ha det gott!
  • Skogskantarellen
    Aliona skrev 2018-07-01 20:25:17 följande:

Var bor du? Om du har nära till Umeå? Hur krångligt och dyrt är det för dig att resa till Danmark jämfört med Köpenhamn?

Om du är ok med att du kanske missar något tillfälle för att det är stängt och någon tusenlapp mer eller mindre inte spelar någon roll i sammanhanget så hade jag valt det som ligger närmast. IVF/insemination är tillräkligt stressande som det är utan långa resor.

Jag bor lika långt från Umeå som Dk. Så därmed har resan mindre betydelse. 

Däremot är det väldigt stressigt att invänta nästa tillfälle att göra ett försök ... jag tror jag svarade lite på min egen fundering. Umeå har ju stängt på lör/sön och röda dgr etc. Väldigt stressigt blir det. 
  • Aliona
    Skogskantarellen skrev 2018-07-01 22:38:03 följande:

Jag bor lika långt från Umeå som Dk. Så därmed har resan mindre betydelse. 

Däremot är det väldigt stressigt att invänta nästa tillfälle att göra ett försök ... jag tror jag svarade lite på min egen fundering. Umeå har ju stängt på lör/sön och röda dgr etc. Väldigt stressigt blir det. 

Då skulle jag definitivt ha valt Danmark. Bättre priser, öppet jämnt, bra kliniker, mer lättsam inställning än i Sverige. Alltid tillgängliga. Jag gjorde insemination i Danmark men påbörjade även i Sverige och det var sååå stor skillnad i bemötande! Kanske för att det var landsting iofs.

Tänk dock på att priser på mediciner kan skilja avsevärt, om du inte får receptet översatt.
  • Anonym (LillyMyLilly)
    Har du kanske möjlighet att resa till Polen? Jag menar InviMed i Gdynia. De har fantastiskt rykte och jag själv kan rekommendera dem ? min syster blev gravid genom embryodonation på InviMed. Se på sajten: https://www.invimed.se/prislista  
  • Skogskantarellen
    Anonym (LillyMyLilly) skrev 2018-07-26 00:59:24 följande:
    Har du kanske möjlighet att resa till Polen? Jag menar InviMed i Gdynia. De har fantastiskt rykte och jag själv kan rekommendera dem ? min syster blev gravid genom embryodonation på InviMed. Se på sajten: https://www.invimed.se/prislista  
    Hej och tack för svar. 

Jag är ensamstående. Tar de emot ensamstående? 

Mvh 
    S
  • Kasperina

Fråga: Måste du göra IVF eller gör du det för att det rekommenderas i din ålder?
    Annars skulle du kunna testa en insem först för att känna på hur det känns med kliniken. 

Jag gjorde DI i Köpenhamn, flög ner från Stockholm, supersmidigt.
    Jag valde att prova insemination först, 41 år gammal, det tog sig på första försöket två ggr (första blev MA).

• Kasperina

En annan fråga är ju hur snabbt du kan börja. I Sverige är det långa köer, medan Danmark och troligtvis även Polen låter dig starta omgående.

Svar på tråden Velar! IVF i Sverige eller DK? Här är mina alternativ! Hur skulle ni gjort?