Vi blir lätt gravida naturligt men alltid missfall innan v.12, så efter 3e missfallet så fick vi göra en missfallsutredning som inte visade något, för de tog för få prover, inte heller min man fick ta något spermaprov. Efter 4e missfallet hittade jag Atentråden och vi reste till Dr D på Life clinic i Aten och fick en mycket bättre och större utredning där. Dock togs inga prover på mannen, inte ens ett spermaprov.
Utredningen i Aten visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipiddropp. Men missfall ändå (nr 5)
Vi reste då till Avaclinic i Riga och fick där göra Sperm dna fragmentationstest (finne inte i Sverige, endast utomlands) och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentationsfel på sperman. Så trots att vi lätt blir gravida naturligt så kommer hans sperma inte leda till några levande födda barn. Vi gjorde då dubbeldonation med PGS (kromosomtest på dag 5 på embryona).
Om du klickar på mitt blåmarkerade namn så kan du läsa hela vår historia.
Det jag vill säga är att de svenska utredningarna tyvärr ofta är för dåliga, de tar för få prover och därför hittar de inte felet.
Men det finns mer och bättre hjälp utomlands om du är intresserad.
Jag kan rekommendera boken "is your body babyfreindly" av Dr Alan E Beer, finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr.
Samt hemsidan www.fertilitetsguiden.com
och Atentråden som jag hittade: "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten"