• Skogskantarellen

Standard-IVF eller ICSI? Fördelar/nackdelar?

Hej 

Min främsta fundering är väl om ICSI kan försämra chanserna att bli gravid (inkl. föda ett barn!) då man "forcerat" en befruktning och därmed är inte ägget ämnat att klara sig?!

Tacksam för era erfarenheter. 

Mvh
    S

• Svar på tråden Standard-IVF eller ICSI? Fördelar/nackdelar?
  • Anonym (ivf Falun)

Befruktningsprocenten är oftast högre vid icsi och många gånger enda chansen till graviditet. Du behöver inte oroa dig!

• Anonym (ICSI)

Ofta erbjuds man väl ICSI pga att det finns för få spermier för att ha goda chanser att lyckas med vanlig IVF? Så var det för oss iaf.

• Jag är bara jag

Man kan inte forcera en befruktning med ICSI. Är ägget befruktningsdugligt så blir det befruktat, annars inte. ICSI snarare alltid förbättrar chansen att bli gravid. Används vid få och dåliga spermier, upprepade misslyckade IVF.er och vid ÄD/ED.

• Solen2

Blev gravid efter icsi befruktning. Berodde antagligen på att mina ägg har hårda skal och spermien behövde mer hjälp då för att kunna befrukta. Så för oss var det en del av ?lösningen?.

Gjorde fyra behandlingar. Första konventionell ivf, andra hälften ivf hälften icsi, tredje och fjärde bara icsi. Var stor skillnad på resultaten därför vi gick över till icsi så snart.

• Jooosen
    Solen2 skrev 2018-06-29 16:21:37 följande:

Blev gravid efter icsi befruktning. Berodde antagligen på att mina ägg har hårda skal och spermien behövde mer hjälp då för att kunna befrukta. Så för oss var det en del av ?lösningen?.

Gjorde fyra behandlingar. Första konventionell ivf, andra hälften ivf hälften icsi, tredje och fjärde bara icsi. Var stor skillnad på resultaten därför vi gick över till icsi så snart.

Hjälper man spermien in i ägget då? Har inte så stor koll hehe. Vet bara litegrann om det! Varför kör man inte icsi från första början? Tack!
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Solen2

Icsi innebär att man ?skalar? ägget och placerar spermien i ägget.

Man börjar oftast med ?vanlig? ivf om man inte ser några problem med spermierna.

Svar på tråden Standard-IVF eller ICSI? Fördelar/nackdelar?