• whtevr9

Ny bebis- ska syskon få present?

Har ni gett syskonen en present när de ?fått? en ny bebis i familjen?

Min bror ska få en till snart och de har sedan innan en 1,5 åring. Funderar på om jag ska ge han en ?syskonpresent? när vi senare hälsar på bebis för att typ gratulera att han blivit storebror.

Hur hade ni gjort eller hur har ni gjort i sådana situationer? Vad tycker ni?:)

När min son blev storebror fick han present av vissa och han fick av oss men vi sa att lillebror hade köpt det till honom och sen fick han välja en present till lillebror.

• Svar på tråden Ny bebis- ska syskon få present?
  • Anonym (Linda)

Jag har gett både egna och andras barn present när de blivit storasyster/bror. De är gladare över babyn då - någon nytta med babyn ;)

• Anonym (Lovars)
    whtevr9 skrev 2018-06-25 21:33:45 följande:

Har ni gett syskonen en present när de ?fått? en ny bebis i familjen?

Min bror ska få en till snart och de har sedan innan en 1,5 åring. Funderar på om jag ska ge han en ?syskonpresent? när vi senare hälsar på bebis för att typ gratulera att han blivit storebror.

Hur hade ni gjort eller hur har ni gjort i sådana situationer? Vad tycker ni?:)

När min son blev storebror fick han present av vissa och han fick av oss men vi sa att lillebror hade köpt det till honom och sen fick han välja en present till lillebror.

Bra idé att ge båda present. Det gäller att göra det man kan för att inte skapa syskon avundsjuka.
  • Anonym (Pi)

Har jag aldrig hört talas om.

• Anonym (Pi)
    Anonym (Lovars) skrev 2018-06-25 21:59:05 följande:

Bra idé att ge båda present. Det gäller att göra det man kan för att inte skapa syskon avundsjuka.

Men herregud...
  • BurningDiamond

Har nog inte hört talas om det innan, men jag förstår inte varför det skulle vara negativt att ge en present. Det är väl knappast någon som gråtit sig till sömns för att de fick en present mer än vad som var förväntat.

• Almina

Jag brukar göra det. Men framför allt se till att låta storebror/storasyster få "visa upp" bebisen. Dvs vända mig till syskonet innan jag börjar gulla med bebisen.

Men jag tycker det är kul att ge presenter. Inte minst till barn Bebisens present blir ju ofta mer till föräldrarna...

Sen behöver det ju inte vara så märkvärdiga presenter. Såpbubblor kan tex vara en väldigt uppskattad present

• sextiotalist
    Anonym (Pi) skrev 2018-06-25 22:01:00 följande:

Har jag aldrig hört talas om.

Det gjorde jag långt innan jag fick eget barn. Dvs för mer än 20 år sedan
  • whtevr9
    BurningDiamond skrev 2018-06-25 22:07:17 följande:

Har nog inte hört talas om det innan, men jag förstår inte varför det skulle vara negativt att ge en present. Det är väl knappast någon som gråtit sig till sömns för att de fick en present mer än vad som var förväntat.

Nej, jag tycker inte det är så konstigt själv men det finns ju dom som gör det och menar på att det stora barnet kommer bli bortskämt, alltid förvänta sig present när någon annan fyller år osv
  • whtevr9
    Almina skrev 2018-06-25 22:18:36 följande:

Jag brukar göra det. Men framför allt se till att låta storebror/storasyster få "visa upp" bebisen. Dvs vända mig till syskonet innan jag börjar gulla med bebisen.

Men jag tycker det är kul att ge presenter. Inte minst till barn Bebisens present blir ju ofta mer till föräldrarna...

Sen behöver det ju inte vara så märkvärdiga presenter. Såpbubblor kan tex vara en väldigt uppskattad present

Ja så har jag tänkt :)
  • whtevr9
    Anonym (Linda) skrev 2018-06-25 21:54:26 följande:

Jag har gett både egna och andras barn present när de blivit storasyster/bror. De är gladare över babyn då - någon nytta med babyn ;)

Ja det är sant;) det var det enda min son tjata om, att han hade fått en present av lillebror :p
  • BurningDiamond
    whtevr9 skrev 2018-06-25 22:33:07 följande:
    Nej, jag tycker inte det är så konstigt själv men det finns ju dom som gör det och menar på att det stora barnet kommer bli bortskämt, alltid förvänta sig present när någon annan fyller år osv
    Äsch! Så länge alla barnen mår bra och är välartade generellt så tycker jag inte att det är en grej. Ett litet barn som vill ha en present när syskonet fyller år, dvs en gång om året, kan jag acceptera. Ett barn som ligger och skriker i kön på ICA för att de inte får en godis varje vecka? Inte acceptabelt.
  • legomum

Hade det varit till någon vän som fått ett barn till ja absolut, en liten present skadar inte. Hehe.

Hade det varit jag som fått, absolut inte. Mina barn har redan alldeles för mycket saker.

• BurningDiamond
    legomum skrev 2018-06-26 00:07:28 följande:

Hade det varit till någon vän som fått ett barn till ja absolut, en liten present skadar inte. Hehe.

Hade det varit jag som fått, absolut inte. Mina barn har redan alldeles för mycket saker.

ALLA behöver faktiskt ett extra rör såpbubblor. Tar ju slut på någon timme bara. Hjärta.
  • Anonym (Anna)
    BurningDiamond skrev 2018-06-26 01:22:53 följande:

ALLA behöver faktiskt ett extra rör såpbubblor. Tar ju slut på någon timme bara. .

<3
  • legomum
    BurningDiamond skrev 2018-06-26 01:22:53 följande:

ALLA behöver faktiskt ett extra rör såpbubblor. Tar ju slut på någon timme bara. .

Haha så sant
  • Physalis

Något litet som såpbubblor (som någon föreslog) isåfall. Jag tror uppmärksamhet är viktigare. Att visa sig minst lika intresserad för det stora barnet som man varit alla tidigare gånger. Det är nog många som glömmer av det stora barnet så det skadar inte att överkompensera lite.

Korrekturläser som en kratta
  • whtevr9
    Physalis skrev 2018-06-26 21:12:50 följande:

Något litet som såpbubblor (som någon föreslog) isåfall. Jag tror uppmärksamhet är viktigare. Att visa sig minst lika intresserad för det stora barnet som man varit alla tidigare gånger. Det är nog många som glömmer av det stora barnet så det skadar inte att överkompensera lite.

Ja det är sant :)
Svar på tråden Ny bebis- ska syskon få present?