Min man/ pappan till vår 2-åring tvättar/torkar inte rent vid byte av bajsblöja!
Hej.
Vet inte hur jag ska tackla detta.
När vår son som just fyllt 2 år har bajsat och min man byter blöja på honom så tvättar han inte ordentligt rent.
Många gånger när jag bytt blöja ett tag efter att han bytt bajsblöja tex när jag tar av blöjan för att pojken ska bada så upptäcker jag att det är lite bajsrester kvar. Idag hände det igen och det var ca 30 minuter efter bajsblöjbyte. Sonen skulle få sitt kvällsbad.
Lite bajsrester kvar runt anus, under pungen och någon torr flaga i blöjan. Om man tar en våt servett och torkar mot hålet så blir den rejält brun.
Tycker inte det är okej och att det är ganska äckligt. Och sonen kan ju bli röd i rumpan.
Mina man är helt oförstående och säger att han visst torkar noga och att det är sonen som fisit/pruttat så det kommit ut nytt men det tror jag inte på eftersom bajset typ har torkat. och sonen är mestadels hårdare i magen dvs korvar.
Min man blir bara sur och vägrar prata om saken säger att jag bara är nojig/överrenlig och att han visst tvättar..
Men överlag så är han inte alls lika noga som mig med hygien, tvätta händer, tvätta sonen när han badar osv. Jag är noggrannare.
Kommer han torka lika dåligt när sonen börjar gå på toaletten så det blir brunt kvar i kalsongerna?
Hur ska jag nå fram till honom utan att han bara känner sig anklagad och blir sur och vägrar prata om saken?
Och hur ska jag få honom att förstå att jag inte bara är nojig?
Att bara jag byter bajsblöjorna funkar inte för det är han som är föräldraledig just nu.
Ledsen mamma