• musiknallen

Min man/ pappan till vår 2-åring tvättar/torkar inte rent vid byte av bajsblöja!

Hej.

Vet inte hur jag ska tackla detta.

När vår son som just fyllt 2 år har bajsat och min man byter blöja på honom så tvättar han inte ordentligt rent.

Många gånger när jag bytt blöja ett tag efter att han bytt bajsblöja tex när jag tar av blöjan för att pojken ska bada så upptäcker jag att det är lite bajsrester kvar. Idag hände det igen och det var ca 30 minuter efter bajsblöjbyte. Sonen skulle få sitt kvällsbad.

Lite bajsrester kvar runt anus, under pungen och någon torr flaga i blöjan. Om man tar en våt servett och torkar mot hålet så blir den rejält brun.

Tycker inte det är okej och att det är ganska äckligt. Och sonen kan ju bli röd i rumpan.

Mina man är helt oförstående och säger att han visst torkar noga och att det är sonen som fisit/pruttat så det kommit ut nytt men det tror jag inte på eftersom bajset typ har torkat. och sonen är mestadels hårdare i magen dvs korvar.

Min man blir bara sur och vägrar prata om saken säger att jag bara är nojig/överrenlig och att han visst tvättar..

Men överlag så är han inte alls lika noga som mig med hygien, tvätta händer, tvätta sonen när han badar osv. Jag är noggrannare.

Kommer han torka lika dåligt när sonen börjar gå på toaletten så det blir brunt kvar i kalsongerna?

Hur ska jag nå fram till honom utan att han bara känner sig anklagad och blir sur och vägrar prata om saken?

Och hur ska jag få honom att förstå att jag inte bara är nojig?
    Att bara jag byter bajsblöjorna funkar inte för det är han som är föräldraledig just nu.

Ledsen mamma

• Svar på tråden Min man/ pappan till vår 2-åring tvättar/torkar inte rent vid byte av bajsblöja!
  • Aliona

Föräldrar gör saker olika, så jag skulle rekommendera att bara släppa det. Nu är din man dessutom föräldraledig och har därmed huvudansvaret, så du måste låta honom göra det på hans sätt. Skulle också känt mig anklagad och blivit sur om min partner klagade på en sån grej som hur jag byter blöja. Jag är säker på att du gör saker somdin partner inte tycker duger, men att hålla på att klaga och tillrättavisa varandra är inte konstruktivt eller bra för förhållandet.

Antar att ni använder våtservetter, annars kan det vara läge att köpa det.

• fjanten

Tycker att din man är elak mot er son. Självklart torkar man rent efter att barnet bajsat! Är ju väldigt mycket bakterier i bajs, och instängt i en blöja. Risk för UVI bland annat!

• fjanten
    Aliona skrev 2018-06-25 21:02:50 följande:

Föräldrar gör saker olika, så jag skulle rekommendera att bara släppa det. Nu är din man dessutom föräldraledig och har därmed huvudansvaret, så du måste låta honom göra det på hans sätt. Skulle också känt mig anklagad och blivit sur om min partner klagade på en sån grej som hur jag byter blöja. Jag är säker på att du gör saker somdin partner inte tycker duger, men att hålla på att klaga och tillrättavisa varandra är inte konstruktivt eller bra för förhållandet.

Antar att ni använder våtservetter, annars kan det vara läge att köpa det.

Fast i ett förhållande måste man väl kunna diskutera igenom omhändertagandet om barnen - även om vägen dit sedan blir olika. Utan att den ena ska börja tjura och snacka om att bli anklagad.

Exempelvis: Efter att barnet har bajsat i blöjan så gör man rent barnet så pass noga att bajset är borta. Om man gör det genom att använda våtservetter, duschen, tvättlappar som man blöter eller liknande spelar ingen roll. Men att göra rumpan och snoppen ren är målet som man ändå måste kunna komma överens om......
  • Aliona
    fjanten skrev 2018-06-25 21:11:15 följande:

Fast i ett förhållande måste man väl kunna diskutera igenom omhändertagandet om barnen - även om vägen dit sedan blir olika. Utan att den ena ska börja tjura och snacka om att bli anklagad.

Exempelvis: Efter att barnet har bajsat i blöjan så gör man rent barnet så pass noga att bajset är borta. Om man gör det genom att använda våtservetter, duschen, tvättlappar som man blöter eller liknande spelar ingen roll. Men att göra rumpan och snoppen ren är målet som man ändå måste kunna komma överens om......

Visst, och det håller väl din man med om? Verkar inte som det är målet ni har problem att enas om, utan att han tycker att han gör rent, men du tycker inte det. Har barnet röd rumpa? Verkar han klaga? Vara ledsen? Ha ont i rumpan?
  • fjanten
    Aliona skrev 2018-06-25 21:19:10 följande:

Visst, och det håller väl din man med om? Verkar inte som det är målet ni har problem att enas om, utan att han tycker att han gör rent, men du tycker inte det. Har barnet röd rumpa? Verkar han klaga? Vara ledsen? Ha ont i rumpan?

Min son använder inte blöjor längre, har du samma funderingar till TS?
  • musiknallen

Oj vad olika åsikter verkar ha.

Inte säga något eller säga något.

Sonen har inte klagat och rumpan har än inte varit särskilt röd,

Men jag tycker ändå att det ska vara rent även om sonen inte klagar

• musiknallen

• musiknallen

• Aliona
    fjanten skrev 2018-06-25 21:56:17 följande:

Min son använder inte blöjor längre, har du samma funderingar till TS?

Att det är bättre att acceptera att ens partener gör saker på sitt sätt och efter sin standard? Ja.

Svaret gäller så klart om barnet inte lider, och ts har ju sagt att barnets rumpa inte är röd ellet gör ont.
  • fjanten
    Aliona skrev 2018-06-26 06:42:48 följande:

Att det är bättre att acceptera att ens partener gör saker på sitt sätt och efter sin standard? Ja.

Svaret gäller så klart om barnet inte lider, och ts har ju sagt att barnets rumpa inte är röd ellet gör ont.

Nej men dåså Lite bajsrester kan absolut vara kvar, så länge inte pappan känner sig anklagad. Skitsamma om pojken får UVI.
  • Aliona
    fjanten skrev 2018-06-26 08:15:36 följande:

Nej men dåså Lite bajsrester kan absolut vara kvar, så länge inte pappan känner sig anklagad. Skitsamma om pojken får UVI.

Det är min åsikt, men om du vill bråka med din man om det så är det så klart inget jag lägger mig i. Det är kanske där du ska lägga energin och inte på mig?
  • Aliona

Fö kan du kolla på 1177, där det klart och tydligt står att det inte finns vetenskapliga belägg för att dålig hygien leder till uvi. Äckligt med bajsrester ändå så klart, men du kanske ska vara lite försiktig med just det argumentet.
  • sextiotalist
    Nja UVI kan kvinnor/flickor få då bakterierna har lättare att vandra upp, men inte pojkar. Självklart kan de få UVI också, men inte lika lätt som flickor.

• fjanten
    sextiotalist skrev 2018-06-26 09:28:52 följande:

Nja UVI kan kvinnor/flickor få då bakterierna har lättare att vandra upp, men inte pojkar. Självklart kan de få UVI också, men inte lika lätt som flickor.

Japp, vanligare hos flickor och kvinnor. De pojkar som får det är oftast under 6 år, med förhöjd risk under blöjperioden. Varför?

"Så minskar man risken för urinvägsinfektion hos barn

Byt blöja när barnet bajsat i den. I annat fall kan E.colibakterier från bajset ta sig upp genom urinröret och orsaka en urinvägsinfektion i urinblåsan ? som i värsta fall kan leda till njurbäckeninflammation."

http://urinvägsinfektion.se/så-kan-man-undvika-urinvägsinfektion
  • fjanten
    Aliona skrev 2018-06-26 08:27:27 följande:

Det är min åsikt, men om du vill bråka med din man om det så är det så klart inget jag lägger mig i. Det är kanske där du ska lägga energin och inte på mig?

Vår pojk har som sagt inte blöja längre...
  • sysop

Jag är en pappa som har haft huvudansvaret sedan födseln för vår nu 18 månaders lilla dotter, jag har tyvärr upplevt det motsatta att min sambo inte håller rent på samma sätt som jag gör.

Vår lilla tjej blir ofta röd när min sambo skött om blöjbyten ett tag.

Jag har försökt att påpeka detta lite försiktigt, men det är inte lätt.

Svar på tråden Min man/ pappan till vår 2-åring tvättar/torkar inte rent vid byte av bajsblöja!