• penapöna

Hur får man bort lukt från glasburk?

Hur ska jag få bort den starka lukten från en glasburk där jag har haft inlagd ättiksgurka?

Hoppas nån har nåt knep!

• Svar på tråden Hur får man bort lukt från glasburk?
  • Nallemajatjejen

ätika och kallt vatten?

• Villes mamma

Ättika och kallt vatten?

Funderar nämligen på samma sak...

• penapöna

Men får man verkligen bort ättikslukt med hjälp av ättika? Låter ju lite knasigt.

• Villes mamma

Ja, de undrar jag också, låter ju lite knäppt faktiskt...?

• ladyhawk

Salt och lite vatten (använder man för att ta bort avlagringar i kaffekoppar)

• Nallemajatjejen

annars bukar ju diskmaskin göra ett bra jobb.

• Villes mamma

Diskmaskinen hjälpte inte???

• Nallemajatjejen

isf är det enda rådet att fylla burken med kallt vatten. Häll i en skvätt (väldigt lite alltså) ätika och låt det stå över natten. Diska sen som vanligt. Tänk på att locket ofta fortsätter lukta och att locket kan vara orsaken till att glasburken sedan luktar. Tror det är svårare att få bort lukten från locket.

• AnnaGBG

Är det inte enklare att bara köpa en ny glasburk...?

• Villes mamma

AnnaGBG---> Visst är det enklare att köpa en ny glasburk om man har överloppspengar till det!

• penapöna

Diskmaskin har jag tyvärr inte, och inte någon i min närhet heller som jag kunde låna. Visst är det enklaste att köpa en ny glasburk men det här är en konserveringsglasburk på 3 liter. Kostade iallafall över 50 kr. Sen så har jag tänkt att använda den igen när jag lägger in gurka nästa gång, men de är ju så dyra nu så jag väntar några veckor men tills dess måste man ju stå ut med lukten i köket. Jag har haft den stängd ett par dagar och då blev lukten (kanske snarare stanken) ännu värre när jag råkade öppna den.

Ska prova kallt vatten och ättika även om det låter knas i mina öron.

• ladyhawk

Lägg in samma sak varje gång, så gör det inget att det luktar ättika

• Nallemajatjejen

penapöna

Du kan väl uppdatera oss om du får bort lukten?
    Det funkar på plastburkar i alla fall

• penapöna

Har nu prövat era råd. Ättika tar absolut inte bort lukten av ättika. Salt hjälpte inte ett dugg. Det som hjälpt är hett vatten och diskmedel, sen så fick det stå i många timmar.

Visst gör det väl egentligen inget att det luktar ättika från burken, jag har ju den till ättiksgurka men när den inte används luktar det liksom illa från hela skåpet där den står. Stänger man då locket är det som om lukten konserveras och stinker ännu värre när man öppnar locket, så mycket att man inte klarar av att vara kvar i köket.

Tack för era råd!

• Nallemajatjejen

Jag läste någonstans igår att man kunde få bort lukt från plastburkar genom att lägga dem i frysen ett tag. Kanske det funkar på glasburkar också.

• Hunnybum

Testa varmt vatten och bikarbonat, det ska ju neutralisera lukter och så. Funkar i skor m.m.

• klyban
    penapöna skrev 2004-08-13 20:38:54 följande:
    Men får man verkligen bort ättikslukt med hjälp av ättika? Låter ju lite knasigt.

Min tanke med, låter lite tokigt.
    Annars ett bra tips på andra saker.

Låter man burken stå öppen, och kanske få vara med på nån tur i diskmaskinen.
    Så brukar den lukt vara rätt låg efter detta.
    Men märkt även om det är en ny burk som precis är tömd och sen används till tex äppelmos.
    Så måste jag tillstå att jag aldrig känt av detta i smaken.

Svar på tråden Hur får man bort lukt från glasburk?