Hjälp, borgenär?
Om man har en konkurs från ett gammalt företag liggandes bakom sig kan man då vara borgenär för någon annan. Har inga skulder längre.
Om man har en konkurs från ett gammalt företag liggandes bakom sig kan man då vara borgenär för någon annan. Har inga skulder längre.
Borgenär kan man på sin höjd vara för sitt barn om det är absolut kris. Och man ska räkna kallt med att få stå för skulden och se till att ha råd med det.
Har du pengarna så är det väl bara att låna ut dem om du vill. Är det mycket pengar så se till att den som lånar har en borgensman.
Det gäller att stå som namn på en lägenhet vid ett hyreskontrakt.
Men varför ska du då låna ut pengar till pesonen? Låt vederbörande skaffa sig en borgensman istället.
Men varför ska du då låna ut pengar till pesonen? Låt vederbörande skaffa sig en borgensman istället.
Men hon vill att jag ska gå i borgen så hon kan skaffa en hyreslägenhet. Ska ej köpa någon utan bara hyra.
Men hon vill att jag ska gå i borgen så hon kan skaffa en hyreslägenhet. Ska ej köpa någon utan bara hyra.
Tror nog att allt du undrar över går att finna här! annars så tror jag de har en chatt på hemsidan som du kan fråga allt du undrar över! :)
https://www.myloan.se/ordlista/borgenar
Ta dig en riktig funderare innan du skriver på som borgensman. Du får betala samtliga hyror samt eventuella kostnader för att iordningställa lägenheten (städning, reparation mm) om din vän tex skulle bli avhyst.
Många gånger tar det flera månader innan en person blir avhyst, så räkna med att du då får betala ett halvårs hyra.
OM du ändå väljer att gå in som borgensman så skriv att det endast gäller i tex 1 år framöver. Att ditt borgensåtagande därefter upphör. Det går också att skriva in att det är en begränsad borgen och gäller max XX XXX kr (tex 3 månadshyror).
Man vill så gärna hjälpa sina nära och kära, men det är viktigt att förstå konsekvenserna innan.
Om du skulle bli accepterad som borgenär eller ej pga din konkurs är svårt att svara på, men mest tittas på din nuvarande ekonomi och inkomst och att ditt skuldsaldo på Kronofogden är 0 kr de senaste 3 åren.