VAL ang. MONARKIN! Vad röstar du?
Ponera att det är val för alla svenska medborgare, över 18 år, i Sverige. Vi ska få rösta om monarkins vara eller icke vara; vad röstar DU?
Ponera att det är val för alla svenska medborgare, över 18 år, i Sverige. Vi ska få rösta om monarkins vara eller icke vara; vad röstar DU?
Jag skulle rösta på att bevara monarkin, men det skulle endast gälla kungen, drottningen och kronprinsessfamiljen (dvs direkt tronarvinge). Alla de andra prins- och prinsesstitlarna och medföljande förmåner skulle bort direkt. Familjen Madeleine ex som inte ens bor i Sverige eller gör i princip några officiella uppdrag, De skulle bli av med sina titlar och ev skattesponsring direkt.
(Och i det fallet också en prinsessgemål som uttalat sig direkt nedlåtande om Sverige och inte ens försöker vara trevlig när han är här, eller ens anstränger sig aldrig så lite för att lära sig några enstaka ord av det svenska språket).
Jag skulle rösta på att bevara monarkin, men det skulle endast gälla kungen, drottningen och kronprinsessfamiljen (dvs direkt tronarvinge). Alla de andra prins- och prinsesstitlarna och medföljande förmåner skulle bort direkt. Familjen Madeleine ex som inte ens bor i Sverige eller gör i princip några officiella uppdrag, De skulle bli av med sina titlar och ev skattesponsring direkt.
(Och i det fallet också en prinsessgemål som uttalat sig direkt nedlåtande om Sverige och inte ens försöker vara trevlig när han är här, eller ens anstränger sig aldrig så lite för att lära sig några enstaka ord av det svenska språket).
Jag skulle rösta för att avskaffa monarkin, av principskäl. Jag vill att mitt lands representeras av någon som vill och är lämplig inte någon som får rollen med hjälp av ett samlag.
Det är en otidsenlig och odemokratisk tradition. Det är dessutom en myt att det skulle finnas ett så stort marknadsvärde. Jag hade röstat för avskaffande, men det lär tyvärr inte ske på ett bra tag.
Positivt är dock att det nu pågår en utredning om att begränsa kungafamiljens officiella storlek som har brett stöd i riksdagen. Kungen har gått emot tidigare riktlinjer och gjort partners och barn till även de av hans barn som inte är tronföljare till prinsar och prinsessor. Han har på så sätt utökat kungafamiljen i antal och gjort fler personer som möjliga till att representera kungahuset och därmed också rättmätiga till försörjning. Utredningen vill begränsa det till kungaparet och kronföljaren med familj. Det kommer innebära att övriga inte kan representera landet offentligt och därmed minskar kostnaden. Ett steg i rätt riktning.
Bort med skiten. Att kungahuset skulle vara en ekonomisk vinstaffär är sedan länge motbevisat, och jag ser verkligen inget fint eller speciellt med familjen Bernadotte.
Bort med skiten. Att kungahuset skulle vara en ekonomisk vinstaffär är sedan länge motbevisat, och jag ser verkligen inget fint eller speciellt med familjen Bernadotte.
Jag tycker det är en tradition värd att bevara, en kontinuitet och en förutsägbarhet om hur framtidens statschefer kommer att vara.
Att vilken tokskalle som helst kan bli vald till president finns det gott om exempel på.
Ryser vid tanken på att få någon som Margot Wallström eller Carl Bildt till president för lång och trogen tjänst typ. Eller hemska tanke, en sverigedemokrat.
Alltså jag tror att det råder ett visst missförstånd kring kungahuset. Kungen och kungafamiljen är Adel. De är av finare börd än oss andra. Med andra ord så kan man lätt tro att Konungen är ibland oss ( mer än att famimken tänker på sitt folk ). De jagar, har visningar äter gott osv. Tänk er ett lägenhetskomplex inne i nått getto. Där pöbeln ( alltså vi ) bor. Detta är de lägre stånden. De ofrälste. Ofint folk. Genom att förstå sin plats i samhället kan man lättarw förstå med vilken makt och härlighet Carl regerar över oss. Han behöver det finaste av Herrgårdar oxh slott och en rejäl summa av folket. Han behöver också en rejäl stab av tjänare. Bland de finaste mankan få arbeta med måste att få np upp i stånden att serva Hennes Majestät.
Vet hut. Vet din plats.