• Kol123

Hjärtinfakt...

Hej min pappa som är 52 fick idag en liten hjärtinfakt han är på sjukhus och ska skickas till Karlskrona imorgon. Jag är självklart orolig för honom, och undrar vad följderna blir av detta. Ex kommer det blir fler? Kommer han må sämre osv. Skriv vad ni kan uppskattad gärna

• Svar på tråden Hjärtinfakt...
  • Anonym (CR)

Beklagar det som hänt din pappa. Måste vara väldigt jobbigt för er just nu.

Karlskrona har en väldigt bra hjärtintensivvård.

Jag jobbar själv med intensivvård och det är en svår fråga att svara på. Det beror mycket på hur lång tid det tog innan man fick igång hans hjärta igen, och hur lång tid det tog innan man kylde ner honom.

Sen flera andra faktorer som en läkare kan svara bättre på.

Men om din pappa klarar sig bra efteråt så kan han ha lite problem med minnet, han kommer antagligen vara väldigt trött psykiskt. Det beror mycket på om hjärnan var utan syre länge.

Tiden får utvisa, jag hoppas din pappa snart mår mycket bättre men ge det tid och ha förståelse för hans trötthet.

• Kol123
    Anonym (CR) skrev 2018-06-22 22:21:02 följande:

Beklagar det som hänt din pappa. Måste vara väldigt jobbigt för er just nu.

Karlskrona har en väldigt bra hjärtintensivvård.

Jag jobbar själv med intensivvård och det är en svår fråga att svara på. Det beror mycket på hur lång tid det tog innan man fick igång hans hjärta igen, och hur lång tid det tog innan man kylde ner honom.

Sen flera andra faktorer som en läkare kan svara bättre på.

Men om din pappa klarar sig bra efteråt så kan han ha lite problem med minnet, han kommer antagligen vara väldigt trött psykiskt. Det beror mycket på om hjärnan var utan syre länge.

Tiden får utvisa, jag hoppas din pappa snart mår mycket bättre men ge det tid och ha förståelse för hans trötthet.

Hej, det är så att pappa inte känd att han hade jätteont utan det var när de var ute och gick fick han ont i bröstet, se de valde att gå upp och kolla up det. Han själv känner sig bra. Hjärtinfarkten i sig var väldigt liten. Det jag undrar är vad är följderna av en hjärtinfakt, att man kan få det igen? Sämre hjärta? Osv berätta gärna.
  • Kol123

Det slapp väcka hans hjärta kyla ned det och allt fu skrev. Det ände de gjorde var tog blodprov EKG blodtryck så den var inte så värtst stor.

• Anonym (ssk)

Hej!

Det var ett lite konstigt svar du fick där ovan - det som beskrivs där är vad som kan hända vid ett hjärtstopp - och det var ju inte det som hände!

Hur mycket en hjärtinfarkt påverkar hur man mår sen beror på lite olika saker. Infarkten beror på att det blir dåligt blodflöde i ett av kärlen som försörjer själva hjärtmuskeln. Beroende på var stoppet sitter och om det var delvis/totalt stopp så påverkar det hur hjärtat mår olika mycket. Även tiden från när man får symtom till behandling påverkar. 

Det man brukar göra efter en infarkt är ett ultraljud av hjärtat. Då ser man hur mycket själva pumpfunktionen är påverkad - och det avgör också till viss del vilka mediciner man behöver efteråt. Ett antal mediciner som t ex blodförtunnande äter man oavsett. 

Det som är viktigt nu är att följa ordinationerna på läkemedel. Får man biverkningar som är jobbiga så måste man bolla det med sin läkare och prova andra varianter - inte bara sluta själv. Det finns oftast alternativ att ta till. 

Sen är det viktigt att tänka på sina riskfaktorer som rökning, stillasittande liv etc. Sköta om sin kropp helt enkelt. 

Jag hoppas att din pappa får må bra. Om man jämför med hur det var för tjugo år sedan när jag blev färdig sjuksköterska så är hjärtvården gaaalet mycket bättre. Idag finns det mycket mer man kan göra. Mycket mer hjälp att få. 

Svar på tråden Hjärtinfakt...