• Wolfclaw

Grillkolen blir fort kall

Vet inte om jag eller kolen som är kass men nu är det andra gången vi ska grilla och vi får göra sista halvan i ugnen. Kolen förlorar värme typ direkt efter det slutar brinna. Man hinner grilla ett paket korv och nån fläskbit, sen är det kolen så ljummen att det går att hålla handen över. Jag tänder som jag alltid gjort förut och det har funkat men nu går det inte alls. Kolen jag har haft är Coops Änglamark och jag har inte hittat något om att den skulle vara särskilt dålig.

Nån som har nån idé?

• Svar på tråden Grillkolen blir fort kall
  • EpicNurse

Har du tillräckligt mycket kol?

Använd briketter annars om du tänkte grilla längre.

• nnnnnnnn

som sagts:
    Har ni tillräckligt med kol?
    och har ni öppet luftintag under kolet?
    stänger ni locket? och om ni gör det - har ni öppet lagom mycket "drag" genom att ha underventilen och lockventilen lagom mycket öppna?
    Har ni tagit bort den gamla askan?

• Vinterankan

Du lägger på för tidigt. Först brinner det, sedan slocknar det och blir kallt och sedan kommer glöden och det är då man ska lägga på köttet och grilla.

• Tallskog

Imo är briketter alltid bättre. Tar aningen längre tid att få varmt men håller å andra sidan värmen längre. Allra bäst är webers briketter som lätt håller två timmar men de är rätt dyra och brukar bara använda dem när jag helgrillar lite större köttbitar.

• tobbe01
    Vinterankan skrev 2018-06-23 15:22:08 följande:

Du lägger på för tidigt. Först brinner det, sedan slocknar det och blir kallt och sedan kommer glöden och det är då man ska lägga på köttet och grilla.

??? Är du riktigt säker? Liksom att det ska bli kallt och SEDAN kommer glöden? Vi var ute på midsommarafton och hade en liten engångsgrill där vi grillade två fina köttbitar. Funka finfint och vi kastade på köttet direkt. Kanske har vi börjat krångla till det för mkt?
  • Spaceman

Tändvätska är för amatörer. Använd "tändrör" med briketter. Du har glöd efter en halvtimme som varar i timmar.

• tobbe01
    nnnnnnnn skrev 2018-06-23 21:51:58 följande:

looftlighter eller tändrör!

Ja det hade ju våra tidigaste förfäder när de tillagade mammutarna. Därför finns vi här idag.
  • klyban
    Wolfclaw skrev 2018-06-22 18:23:46 följande:
    Vet inte om jag eller kolen som är kass men nu är det andra gången vi ska grilla och vi får göra sista halvan i ugnen. Kolen förlorar värme typ direkt efter det slutar brinna. Man hinner grilla ett paket korv och nån fläskbit, sen är det kolen så ljummen att det går att hålla handen över. Jag tänder som jag alltid gjort förut och det har funkat men nu går det inte alls. Kolen jag har haft är Coops Änglamark och jag har inte hittat något om att den skulle vara särskilt dålig.

Nån som har nån idé?

Låter som ett luftproblem(syre), om nu då det funkat bra innan.
    Spjällen öppna under?
    Locket av?

hur många meter var det?
  • Allfather
    klyban skrev 2018-07-01 12:03:28 följande:

Låter som ett luftproblem(syre), om nu då det funkat bra innan.

Spjällen öppna under?

Locket av?

Precis min tanke, kolen "dör" utan lufttillförsel.
  • klyban
    Allfather skrev 2018-07-01 15:26:43 följande:
    Precis min tanke, kolen "dör" utan lufttillförsel.
    Dödar min kol med den, stänger luften och locket på, så slocknar det rätt snabbt.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Grillkolen blir fort kall