• Soso94

Hur snabbt tog ni körkortet?

Hej!

Vill någon dela med sig sitt körkorts erfarenhet?

Hur snabbt tog ni den? Vad var svårast? Hur ska man studera till teorin på bästa sätt? Hur mycket kostade det? Ja ni vet allt som behövs för att ta körkortet :D

Jag vill nämnligen börja snart och är lite nervös att inte klara mig :/

• Svar på tråden Hur snabbt tog ni körkortet?
  • Studentpappa

Jag minns inte men det var inte särskilt svårt, jag började övningsköra direkt när jag var sexton. Kan man inte köra är det givetvis värre, jag körde oftast några mil dagligen, körde alltid då vi skulle någonstans. Jag fyller år i slutet av november och mitt körkort är utfärdat mitten av december.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Fjäril kär

Tog körkort vid 30 års åldern, då flyttade jag till norrland och behövde bil för att ta mig till jobbet.

Det tog ca 8 månader från start till mål, kostade 18.000 inkluderat allt. Tog teorin på första försöket och klarade uppkörning på andra. Tyckte det inte var svårt alls, snarare roligt!

• Soso94
    Studentpappa skrev 2018-06-22 17:36:02 följande:

Jag minns inte men det var inte särskilt svårt, jag började övningsköra direkt när jag var sexton. Kan man inte köra är det givetvis värre, jag körde oftast några mil dagligen, körde alltid då vi skulle någonstans. Jag fyller år i slutet av november och mitt körkort är utfärdat mitten av december.

Jag har inte övningkört så mycket. Så jag är inte så van bakom ratten:/
  • Soso94
    Fjäril kär skrev 2018-06-22 17:47:16 följande:

Tog körkort vid 30 års åldern, då flyttade jag till norrland och behövde bil för att ta mig till jobbet.

Det tog ca 8 månader från start till mål, kostade 18.000 inkluderat allt. Tog teorin på första försöket och klarade uppkörning på andra. Tyckte det inte var svårt alls, snarare roligt!

Varför tog det så långt tid? Jag hade tänkt mig att det skulle behöva 2-3 månader. Är det möjligt tror ni? 18000kr är lagom. Körde du med trafikskola?
  • sobrio88

Började övningsköra.när.jag var 16. Några månader innan jag fyllde 18 tog jag en körlektion för att se vad jag behövde träna mer på. Gjorde teori, halkbana och uppkörning rätt fort efter 18årsdagen men kuggade på uppkörningen pga nervositet. Klarade den utan problem sen andra gången men det tog några månader innan jag fick ny tid (tog körkortet 5.5 månad efter 18-årsdagen). Kommer inte ihåg vad det kostade men det blev ju en körlektion och en extra uppkörning utöver det absolut minsta man behöver betala.

• IceKitten

Mitt tog väl ca 6 månader. Du kan antingen göra det snabbare med hjälp av intensivkurser på körskolan samt mycket körning hemma. Dock blir ju resultatet generellt bättre ju längre tid det får ta, det är trots allt mycket som tryckas in i huvudet. Min körskola ville helst inte att man skulle göra det under 6 månader så...

Vad som är svårast är omöjligt att svara på, det beror på dig. Många tycker fickparkering är svårast, jag tyckte det var extremt enkelt på grund av den långsamma farten, precision har jag inte problem med. Så det beror ju helt på vad du tycker är svårt.

• LindaLo

Det tog 3 veckor (intensivkurs) Kostade 18.000- 20.000,minns inte exakt. Svårast var teorin.men det var skönt att allt sköts elektroniskt vilket gör att man kan plugga var som helst.

• Fjäril kär
    Soso94 skrev 2018-06-22 17:53:34 följande:

Varför tog det så långt tid? Jag hade tänkt mig att det skulle behöva 2-3 månader. Är det möjligt tror ni? 18000kr är lagom. Körde du med trafikskola?

8 månader är kort tid egentligen. Jag körde ca 26 lektioner på körskolan, bara nån ynka timma privat med min man.

I övrigt hade (och har) jag jobb och barn att ta hand om , födde även mitt sista barn under tiden. Min son var 10 dagar gammal när jag gjorde halkbanan...
  • Anonym (VW)

Det tog 8 månader. Då kuggade jag på 1:a uppkörningen men klarade teorin.
    Det kostade under tiotusen, en himla massa pengar på 80-talet.
    Fick alltid den grinige läraren, därav att det blev så dyrt.
    Övningskörde dessutom en hel del privat på helgerna, utöver lektionerna.
    Det svåraste var möjligen körplaneringen, att läsa skyltar o.s.v, samt större, flerfiliga cirkulationsplatser/rondeller. Minns inte så noga längre. 

• Soso94
    LindaLo skrev 2018-06-22 18:15:55 följande:

Det tog 3 veckor (intensivkurs) Kostade 18.000- 20.000,minns inte exakt. Svårast var teorin.men det var skönt att allt sköts elektroniskt vilket gör att man kan plugga var som helst.

Klarade du från första försöket?
  • Anonym (-)

Tre dagar (fre, lör, sön). Åkte iväg och bodde där en helg, intensivkurs.

20.000:- inkl. mat och husrum.

• Tovilii

6v tog det för mig, och då hade jag knappt kört en meter innan.

Intensivkurs på körskola + körde en hel del privat. Klarade teori och uppkörning på 1a försöket.

Var 27 när jag tog kortet och tror det hjälpte mig en hel del då jag fann det mesta i teorin "väldigt logiskt" och jag insåg mitt ansvar i trafiken på ett helt annat sätt än hur jag tänkte som 18åring (skyldigheter, inga rättigheter etc).

• Tovilii

Kostade mig även runt 20-25 000. Intensivkurs somsagt..

Kunde ha kuggat uppkörningen men då jag var lugn och sansad under hela förloppet och fick "förklara" vad som blev fel så visade jag ändå att jag hade kunskapen och att jag var såpass mogen att visa att jag insåg vad jag gjorde och hur jag ska göra nästa gång i samma situation m.m

• Anonym (Jakob)

Jag tog körkortet för 10 år sedan. Kostade mig 12000 kr och jag tog det på 5 veckor. Körde även upp i Stockholms innerstad. Inga problem alls. Det roliga var att bara efter 10 minuter under uppkörningen så kände jag på mig att jag skulle ta kortet. Och jag gjorde det. Dagen efter köpte jag en asfet Honda Civic Type R men skrev den på morsan eftersom jag ville ha billig försäkring.

• LindaLo
    Soso94 skrev 2018-06-22 22:50:27 följande:

Klarade du från första försöket?

Ja, det gjorde jag. Jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv som när jag gjorde teoriprovet men det gick bra :)
  • Anonym (Nellie93)

Ca 50.000 kr och ungefär ett år.

Började först med intensivkurs men det var för svårt. Klarade inte att hänga med i det intensiva tempot, kände mig jätteosäker. Kämpade men klarade inte av det. Avslutade utan att köra upp.

Körde sen massor på körskola och även privat. Kuggade tre gånger på uppkörning. Kuggade en i teorin.

• Anonym (H)

Jag började övningsköra med föräldrarna när jag var 16 år, sen började jag körskolan när jag var 18. Läste lite teori, men hade otroligt svårt för att hitta motivation till det då jag var så jävla skoltrött från gymnasiet. Så efter en stund lade jag det på is.. Tog studenten och jobbade ett tag, sen tog jag äntligen körkortet när jag var 21 år och det gick skitbra. :)

• Anonym (28år)

Jag övningskörde lite som nybliven 18åring men tog en 3veckors intensiv när jag var 25år och klarade.. Betalade 21.000 för allt

Min man hade aldrig kört bil eller övningskört innan, tog 2v intensiv kostade honom 17.000 och klarade det.

• Studentpappa

-99 kostade mitt 7 000:- ser ut att ha hänt lite på priset.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Hur snabbt tog ni körkortet?