• Soso94

Svenskt medborgarskap 2018

Hej!

Jag har en fråga angående svenskt medborgarskap genom giftermål. Är det någon som har erfarenhet av hur långt tid det tog? I år eller för några år sedan?

Vad krävs ? Kan man påskynda ärendet?

Det är så olika väntetider och vill gärna höra andras erfarenhet :)

Tack :D

• Svar på tråden Svenskt medborgarskap 2018
  • Anonym (?)

Menar du uppehållstillstånd?

Medborgarskap var bara att skicka in elektroniskt samt passet med post. Sedan tog det ca 2-3 veckor. Då hade han bott i Sverige i 7 år varav 5 med put. Vi är gifta och har 2 barn.

• Soso94

Nej jag menar svenskt medborgarskap. Man ska vara bosatt i Sverige i 3 år om man är gift med svensk medborgare. Han har redan permanent uppehållstillstånd. Men det är långt väntetid nu förtiden. När var det ni sökte? :)

• fjanten

Min man skickade in ansökan 6 april i år. Han fick svenskt medborgarskap den 11:e april.

• Anonym (Snart)

Vi ska snart söka, nästa månad. Vad jag förstått går det snabbt, drygt en månad, om det är okomplicerat men kan ta tid, upp till ett år eller så, om de måste utreda.

Vad man kan göra för att skynda på är att ha allt i ordning så att det inte blir onödiga kompletteringar eller utredningar. Se också upp med att ni uppfyller hemvistkravet.

• Anonym (?)
    Soso94 skrev 2018-06-21 20:05:33 följande:

Nej jag menar svenskt medborgarskap. Man ska vara bosatt i Sverige i 3 år om man är gift med svensk medborgare. Han har redan permanent uppehållstillstånd. Men det är långt väntetid nu förtiden. När var det ni sökte? :)

Vi sökte i februari i år. Minns inte exakt datum men strax efter 15e. Beslut fattat 8e mars.
  • Soso94
    fjanten skrev 2018-06-21 20:07:46 följande:

Min man skickade in ansökan 6 april i år. Han fick svenskt medborgarskap den 11:e april.

Vad snabbt det gick. Grattis!

Hur länge hade ni bott i Sverige? Vilket land kommer han ifrån?
  • Soso94
    Anonym (Snart) skrev 2018-06-21 20:25:49 följande:

Vi ska snart söka, nästa månad. Vad jag förstått går det snabbt, drygt en månad, om det är okomplicerat men kan ta tid, upp till ett år eller så, om de måste utreda.

Vad man kan göra för att skynda på är att ha allt i ordning så att det inte blir onödiga kompletteringar eller utredningar. Se också upp med att ni uppfyller hemvistkravet.

Vad är det som kan komplicera ärendet? Kan du förklara vad du menar med hemvistkravet?
  • Soso94
    Anonym (?) skrev 2018-06-21 20:34:28 följande:

Vi sökte i februari i år. Minns inte exakt datum men strax efter 15e. Beslut fattat 8e mars.

Vad bra! Grattis!

Vilket land kommer han ifrån. Jag har för mig att ursprung kan påverka ärendet :/
  • Anonym (Snart)
    Soso94 skrev 2018-06-21 20:45:09 följande:

Vad är det som kan komplicera ärendet? Kan du förklara vad du menar med hemvistkravet?

T.ex. om ens identitet inte är fastställd, typ flyktingar som saknade id-handlingar när de sökte asyl.

Hemvisten är tiden som man ska ha bott i Sverige, alltså 3 eller 5 år. Det är olika när det räknas från och de kan göra avdrag för utlandsvistelser. Det står utförligt om det på migrationsverkets websida.
  • fjanten
    Soso94 skrev 2018-06-21 20:43:16 följande:

Vad snabbt det gick. Grattis!

Hur länge hade ni bott i Sverige? Vilket land kommer han ifrån?

Han kom till Sverige oktober 2013. Vi ansökte om PUT inifrån landet. Då får man ansöka om medborgarskap 3 år efter att man ansökte om uppehållstillståndet, inte från när det beviljades. Han är från Australien.
Svar på tråden Svenskt medborgarskap 2018