Hjälp mitt känsloliv är kaos
Jag är i vecka 6 (5+2) och mår väl fysiskt bra.
Detta är min andra graviditet men det var 6 år sen sist så jag har glömt en del.
Vad jag dock minns sen förra gången och redan tyvärr känner starkt denna gången är mitt psykiska mående som försämras så enormt mycket!
Jag är jätteglad att vara gravid, det är planerat och vi har det perfekt med hus o bra jobb osv osv.
Problemet är att förra gången vart jag inlagd och igångsatt tillslut innan bf-datum pga panikångest och fruktansvärd obeskrivlig depression under graviditeten. Jag grät non stop på riktigt, det var så fruktansvärt...
Jag är så jäkla rädd att samma sak ska hända nu... jag är så rädd att jag ska gråta i 9 månader, vara arg o ledsen o förstöra inte bara för mig själv utan resten av familjen med...
Förra gången var jag riktigt nära att ställa mig framför tåget... alltså jag blir helt förändrad, äter antidepressiva i vanliga fall men slutade tvärt när jag plussade pga att det står på dem att man inte ska äta dem under graviditet.
Jag kan inte lita på mig själv i mina stunder där jag blir upprörd... jag vet inte om jag kommer göra slut med min sambo, flytta osv osv för jag kan verkligen inte kontrollera mig!
Vad ska jag göra? Jag har insett att jag måste ha psykologkontakt denna graviditeten och nu har jag inte kunnat jobba denna veckan eftersom jag blir så trött o sen bara gråter jag, hela hela HELA tiden...
Jag inser ju att jag måste sjukskriva mig men är det min vanliga läkare jag ringer? Eller ska jag ringa mödravården? Jag vet inte alls vart jag ska vända mig, har snart semester så det är ca 1,5 till 2 veckor jag måste sjukskriva mig nu och behöver läkarintyg för jobbet... sen är jag ledig 5 veckor o hoppas må bättre efter ledigheten... min tanke är att jobba fram till bf i princip eftersom jag har stillasittande jobb... de e väl bara mitt dumma jäkla hormonpsyke som är problemet ????????
Förlåt för långt o rörigt, vad jag egentligen vill veta är... vilken läkare vänder jag mig till för de här 1,5-2 veckorna jag behöver intyg för till jobbet? O sen ANTAR jag att psykolog osv får gå via mvc?