Woopsie skrev 2018-06-19 22:58:23 följande:
Så är det säkert, men då tycker jag BVC har fel! :) Men jag har definitivt hört folk använda sig av månader även efter två års ålder. Jag får dock ändå tänka efter när nån säger att barnet är 16 månader, 19 månader eller 21 månader så för mig fungerar det dåligt även upp till 2 år. Så ni kan väl tänka på det när ni pratar med nån som inte har barn själva iallafall?
Jag brukar försöka tala i år när jag pratar med personer som inte har barn - eller som inte har haft småbarn på väldigt länge. Dock är det normalt sett månads-snack fram tills 2 år. Det beror på att något som är helt normalt för en 1-åring är väldigt sent för en 1-åring. Ser du att det kan bli lite förvirrande om man säger det på det viset? En 18-månaders (prick 1 och ett halvt år) brukar kunna säga runt 8-10 ord. Ingen förväntar sig dock att en 13-månaders kan det (1 år och 1 månad).
Men, jag förväntar mig inte att du skulle hänga med om jag började prata i månader, så jag säger år.
Kan tycka att det börjar låta lite lustigt i vissa föräldragrupper på facebook där jag är medlem, och vissa pratar om sina 36-månaders. Eh..? Där kan man väl kanske börja prata om år istället väl?