• sammyhelgen

Min son får inte heta sitt fornnordiska namn för skatteverket

Min ettåriga son får inte heta Vargas trots att det finns långt bak i släkten och står skrivet på runstenar samt att 10st pers i Sverige redan heter detta i förnamn.
    Skatteverket menar att det finns ett Spanskt efternamn som stavas på samma sätt och jag menar att ett svenskt namn borde ha förtur. Om det skulle börja flytta in människor till Sverige som heter Sven i efternamn hur gör vi då?
    Har överklagat en gång men fick avslag.
    Skall nu överklaga en gång till och är bered att dra detta hur långt som helst för jag kan inte acceptera denna idioti.
    Någon som vet vem man kan kontakta till hjälp, advokat lr liknande?

• Svar på tråden Min son får inte heta sitt fornnordiska namn för skatteverket
  • Alexi

Åh nej, ditt barn får inte heta ett jättekonstigt namn som det kommer lida av resten av livet, oj vad synd!

• CitronTulo
    Alexi skrev 2018-06-19 12:26:41 följande:

Åh nej, ditt barn får inte heta ett jättekonstigt namn som det kommer lida av resten av livet, oj vad synd!

Tycker inte att det är ett särskilt konstigt namn alls! Och varför skulle barnet bli mobbat för det? Så länge folk får fortsätta att döpa sina söner till Dick så är det definitivt inget hållbart argument!

Att det finns ett efternamn som är samma stämmer ju men varför skulle det vara en anledning??
    Tänker på alla Ali och Mohammed som finns där det kan vara både förnamn och efternamn på samma gång hos samme person.

Så håller med dig TS, och tycker dessutom att det är ett fint namn som ni har valt!
  • vallakra

Vet inte hur du ska gå tillväga med detta men jag tycker att det är ett jättefint namn!

• Busarew

Tycker det va ett fint namn .

• LFF

Vad hade du för motivering i din överklagan?

Som någon säger, hänvisa till andra namn som kan användas både som förnamn och efternamn. Visa i ert släktträd på att det är ett släktnamn. Dessutom bör de ju inte kunna neka ett förnamn när det redan finns människor med det förnamnet!

Några exempel på namn som fungerar som både för och efternamn:

David:

55206 personer har "david" som förnamn.

452 personer har "david" som efternamn.

Björn:

61713 personer har "björn" som förnamn.

1786 personer har "björn" som efternamn.

Vargas: (det viktigaste argumentet av alla!)

11 personer har "vargas" som förnamn.

185 personer har "vargas" som efternamn.

• LFF
    Sök på namn ? Hur många heter ...?

Sök för- eller efternamn

171 personerhar Vargas som efternamn
    Förnamn:

0 män har Vargas som tilltalsnamn

Totalt 9 män har Vargas som förnamn

0 kvinnor har Vargas som tilltalsnamn

Totalt 1 kvinna har Vargas som förnamn

Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.

www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/Search/

• riboflavin

Stå på dig, det finns som sagt gott om namn som används som både för och efternamn. De har inget skäl att neka. Jag tycker dessutom att det är fint, planerar själv att välja fornnordiska namn till eventuella barn.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • BossHoss

Får mig tänka på artiskten med vargas i efternman.
    Men tycker namnet är fint

• elsi
    sammyhelgen skrev 2018-06-19 11:31:47 följande:

Min ettåriga son får inte heta Vargas trots att det finns långt bak i släkten och står skrivet på runstenar samt att 10st pers i Sverige redan heter detta i förnamn.
    Skatteverket menar att det finns ett Spanskt efternamn som stavas på samma sätt och jag menar att ett svenskt namn borde ha förtur. Om det skulle börja flytta in människor till Sverige som heter Sven i efternamn hur gör vi då?
    Har överklagat en gång men fick avslag.
    Skall nu överklaga en gång till och är bered att dra detta hur långt som helst för jag kan inte acceptera denna idioti.
    Någon som vet vem man kan kontakta till hjälp, advokat lr liknande?

Menar du att han nu vid ett års ålder har nekats att heta sitt namn? Fast han har hetat det i ett år redan? Eller blev ni nekade redan när ni skickade in namnet?
  • Kungsholmsbo

Jag tycker också att det är konstigt att Skatteverket nekade. Det är ju dessutom inte bara ett fornnordiskt namn utan även ett portugisiskt sådant...Skrattande

• mor3

du kan vända dig till patentverket och söka patent på namnet då äger ni det
    och då kan de ej göra något eller säga något.

Gjorde en affär en gång med en kille som stava anders med två zz och han hade patent 

Svar på tråden Min son får inte heta sitt fornnordiska namn för skatteverket