Fillibom skrev 2018-06-18 10:21:11 följande:
Underhållsbidrag beräknas i relation till din inkomst. Inte utefter hur många barn du har att försörja. Så vitt jag förstår innebär detta således inte att du behöver betala mindre till barn du tidigare har om du "skaffar" fler. Om din inkomst sänks (ex om du skulle ta ut föräldraledighet) kan det bli så att du får betala mindre i underhåll, tror emellertid att det finns redan en miniminivå så om du redan ligger på den så sker ingen förändring.
Finns säkert andra här på FL som kan detta på sina fem fingrar, och så jag hoppas att de kan komma med helt säkra besked.
Jodå, antalet barn är en faktor som räknas in när man räknar ut underhållet. Utdrag ur fk
"
Hur mycket ska jag betala?Det beror på din taxerade inkomst och hur många barn du är skyldig att betala underhåll för. Beloppet blir aldrig högre än det Försäkringskassan har betalat ut till ditt barn. "
Även när man beräkna underhållsbidrag, så är antalet barn den som betalar underhåll är intressant
Men det beloppet som fk betalar ut är samma oavsett, men det belopp som föräldrarna själva kommer överens om kan påverkas av antalet barn