• Jockee30

Måste jag betala samma summa i underhåll om jag skaffar ett barn till.

Jag och min fru planerar barn till hösten men vi har inte jättemycket pengar. Jag betalar underhåll för ett barn och min fru är förtidspensionerad.

Så min fråga är: måste jag betala samma summa i underhåll till mitt tidigare barn eller kan jag få betala mindre?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Måste jag betala samma summa i underhåll om jag skaffar ett barn till.
  • Fillibom

Underhållsbidrag beräknas i relation till din inkomst. Inte utefter hur många barn du har att försörja. Så vitt jag förstår innebär detta således inte att du behöver betala mindre till barn du tidigare har om du "skaffar" fler. Om din inkomst sänks (ex om du skulle ta ut föräldraledighet) kan det bli så att du får betala mindre i underhåll, tror emellertid att det finns redan en miniminivå så om du redan ligger på den så sker ingen förändring.

Finns säkert andra här på FL som kan detta på sina fem fingrar, och så jag hoppas att de kan komma med helt säkra besked.

• Meriall
    Fillibom skrev 2018-06-18 10:21:11 följande:

Underhållsbidrag beräknas i relation till din inkomst. Inte utefter hur många barn du har att försörja. Så vitt jag förstår innebär detta således inte att du behöver betala mindre till barn du tidigare har om du "skaffar" fler. Om din inkomst sänks (ex om du skulle ta ut föräldraledighet) kan det bli så att du får betala mindre i underhåll, tror emellertid att det finns redan en miniminivå så om du redan ligger på den så sker ingen förändring.

Finns säkert andra här på FL som kan detta på sina fem fingrar, och så jag hoppas att de kan komma med helt säkra besked.

Ja betalar du mer än standard så kan det sänkas. Betalar du standard får du fortsätta men har du för lite inkomst så går väl staten in och betalar antar jag.
  • sextiotalist
    Fillibom skrev 2018-06-18 10:21:11 följande:

Jodå, antalet barn är en faktor som räknas in när man räknar ut underhållet. Utdrag ur fk
    "
    Hur mycket ska jag betala?

Det beror på din taxerade inkomst och hur många barn du är skyldig att betala underhåll för. Beloppet blir aldrig högre än det Försäkringskassan har betalat ut till ditt barn. "

Även när man beräkna underhållsbidrag, så är antalet barn den som betalar underhåll är intressant
    Men det beloppet som fk betalar ut är samma oavsett, men det belopp som föräldrarna själva kommer överens om kan påverkas av antalet barn

• Brumma

Betalar du genom föräkringskassan eller efter en dom?

Har du en dom på underhåll så skulle jag tro att du isåfall får dra det till rtten och redovisa nytt underlag.

Betalar du genom försäkringskassan (underhållsstöd) så kommer de att göra en ny beräkning. Detta gör de (som alltid) på inkomsten du hade två år tillbaka i tiden. De gör ett schablonavdrag för egna omkostnader (tidigare var det på 100000, numera är jag inte säker). De gör även avdrag för antal övriga barn du har att försörja. Summan som sedan blir över räknar de på och ser hur mycket du skall betala.

Kort sagt - ja, du får göra avdrag för hemmaboende barn. Kommer det minska det du betalar idag? - det beror på hur stort ditt överskott blir.

• Teresia0407

Det baseras på bland annat konsumentverkets uträkningar, och på hur många barn du har hemmavarande samt eventuellt andra barn du betalar underhåll för. Då tar man exempelvis dina utgifter för dina barn och den andra förälderns utgifter för sina, era inkomster och sen räknar man vad ett barn kostar och delar det lika på er två, där man även inkluderar barnbidraget, och tar hänsyn till allas utgifter. Det kan till och med hända att en förälder får betala 60%. Är barnet över 16 kan underhållet diskuteras och gå direkt till barnet. För studiestödet ska gå till hushållet och det är upp till boförälder att avgöra, men det ska inte påverka underhåll förälder.

Hoppas inte det blev för rörigt.

• Jockee30
    Meriall skrev 2018-06-18 10:13:04 följande:

Vad betalar du i månaden?

1576 kr
  • Teresia0407
    Jockee30 skrev 2018-06-19 13:29:23 följande:

1576 kr

Försäkringskassan måste också räkna in dina hemmavarande barn, det kan sluta i att du blir nollad
Svar på tråden Måste jag betala samma summa i underhåll om jag skaffar ett barn till.