• Mimmi Ericsson

Går det att bli helt frisk från psykisk ohälsa?

När jag gick i fjärde klass började jag att bli psykiskt trött, antagligen för att jag gjorde för mycket och för att jag hade en extrem prestationsångest. Jag påbörjade en rutin med att jag sov en timme varje dag efter skolan, trots att skoldagen inte varit särskilt lång och trots lång och djup sömn under natten. Tillslut så började jag att få starka overklighetskänslor ibland när det blev för mycket folk runt omkring mig. Jag trodde nästan varje gång det hände att jag skulle svimma. Jag började få gråtattacker på kvällar utan att veta varför. I femman hade jag mitt första samtal med en kurator. Han förklarade att jag antagligen var deprimerad (i efterhand tycker jag att utmattningsdepremerad skulle passat bättre).

I fredags gick jag ur nian. Problemen har aldrig försvunnit helt, utan kommit och gått. De senaste åren har jag fått anpassad studiegång för att orka med. Jag minns inte ett enda år i skolan som jag inte har behövt kämpa mot tröttheten och mot generell psykisk ohälsa sedan fyran. Till hösten börjar jag gymnasiet (naturvetenskapliga linjen) och mitt mål är att börja må bra på riktigt och på heltid. Problemet är att vägen dit känns så extrem svår för mig, jag vet inte riktigt vad jag ska göra som jag inte redan har gjort. Min mamma pratar om att acceptans. Den tanken förstör mig. Jag kommer inte orka leva ett helt liv om det alltid ska vara såhär.

Går det att bli helt frisk?

• Svar på tråden Går det att bli helt frisk från psykisk ohälsa?
  • Anonym (A)

Det är inget ovanligt att må som du, särskilt vanligt är det just bland unga tjejer och det är ofta just prestationsångest som ligger i grunden. Det går att bli frisk från sånt ja. Det gäller att lära sig släppa allt som har med prestationer att göra. Världen går inte under för att man misslyckas med ett prov eller "bara" får e i betyg. Man måste inte se perfekt ut. Man måste inte vara social med massa vänner osv. osv. Vad det än är som får dig att må dåligt så måste du identifiera det och lära dig släppa det. Det handlar om självkänsla. Att man duger som man är oavsett hur man ser ut, oavsett betyg, oavsett jobb, oavsett om man misslyckas eller lyckas. Det är svårt men brukar också bli bättre ju äldre man blir. Det bästa är att börja gå och prata med psykolog regelbundet, om man inte redan gör det, för att få professionell hjälp. Och byta, psykolog om man känner att man inte blir hjälpt. Om du har sociala medier bör du sluta med dem också, det är ångestframkallande och studier har visat att folk som använder sociala medier mår sämre psykiskt än de som inte gör det.

Har du tagit blodprover och blivit ordentligt undersökt för att se att orsaken till din trötthet inte är fysisk? Annars är det också något att diskutera med både läkare och psykolog. Det kan vara utmattning, som du säger. Och ja, även det går att bli frisk från. Se till att träna regelbundet, vistas utomhus dagligen, äta nyttigt och lagom mycket, samt sova minst 9 timmar per natt. Tonåringar behöver 9-10 timmar sömn. Sov inte för mycket för det kan man faktiskt bli tröttare av. Gör sådant du tycker om, och inte blir stressad av, på fritiden. Omge dig av positiva, lugna personer som ger energi snarare än tar. Ha inte för mycket inplanerat om dagarna. Om du inte redan har husdjur kan det vara en bra idé att försöka få dina föräldrar att gå med på att skaffa. Många upplever att de mår bättre av att ta hand om, gosa och leka med sina djur.

• Mimmi Ericsson

Tack för alla råd ?? Du säger precis det jag behöver höra.

Jag har tagit prover ett antal gånger under dessa år och kan nog utesluta att det skulle vara ett fysiskt fel. När jag är i perioder där stressen inte är som värst så ser jag det ganska uppenbart att prestationsångesten är grunden i det hela. Och jag kan verkligen tänka mig att det är så som du skrev, att man får bättre självkänsla med åren. Min syn på mig själv var mycket sämre när jag var liten än vad den är nu. Mitt mål nu är att få den till topp ????????

Svar på tråden Går det att bli helt frisk från psykisk ohälsa?