• ALINE7

Snälla hjälp mig !

Hej! Jag har ett stort som jag inte kan dela med mig någon annan än er. Jag har en dotter på 1.5 år jag älskar henne. Såklart. Men jag tycker att mamma livet är för jobbig o jag ångrar att jag födde barn nästan dagligen. Är detta normalt? Vill inte heller ha fler barn men min partner vill..men jag avskyr det. Jag önska jag aldrig gifte mig eller födde barn. För det var nt alls som jag trodde . Tyvärr. Kanske lite försent nu.... men jag mår inte alls bra. Några tips på hur jag ska överleva detta?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig !
  • Meriall

Låt din partner ta 80% av jobbet med barnet om han inte tycker det verkar jobbigt.

Om ni skaffar fler låt han ta 100% föräldraledighet. Amma inte.

Vänta till första barnet är minst 5 år tills ni skaffar fler. 1,5 årsåldern är jättejobbig. Det blir roligare och bättre för varje år.

• Ina82

Jag tror de flesta har dåliga dagar när man tycker föräldralivet är så svårt. Har man ett lite knepigare barn t.ex kolik, värk vid tandsprickning, ett barn med sjukdom så krånglar det till allt ytterligare. Bara att få hänga tvätten själv, gå på toa själv osv blir guld värt. Även om du t.ex sover dåligt blir det extra jobbigt allt. Har du någon egen-tid? Kan någon ta henne en helg så att ni vuxna får egen tid tillsammans. Osv.

Förlossningsdepression kan vara ide' att kolla upp ifall känslorna blir mycket intensiva.

• ALINE7

Tack för er pepp! Hoppas det blir bättre när barnet blir äldre.

• Jannie

Jag tycker absolut du ska prata med någon, tex på bvc, om hur du känner då det absolut kan handla om förlossningsdepression. Många tänker att det inte är det det är trots att de fått information för man tänker "fast det händer inte mig". Det kan kännas super tufft och läskigt att ta kontakt med vården men tänk såhär; är det förlossningsdepression så finns det hjälp att få. Tänk att du kan få slippa må som du gör. Tänk att få känna mer glädje och ork, är det inte det värt att vara modig oxå berätta hur du känner. För en chans att få känna allt det där du nog trodde du skulle känna men som inte blev.

Styrkekramar och all lycka till! Det blir bättre!

• nnnnnnnn
    ALINE7 skrev 2018-06-16 23:39:43 följande:
    Tack för er pepp! Hoppas det blir bättre när barnet blir äldre.
    Prata med någon kurator och se till att dela minst 50/50 på föräldraskapet.

Konstigt nog är det vanligare att mamman tex jobbar deltid eller skyndar sig extremt efter jobbet för att hämta tidigt (tar ingen/kort lunch, ser till att ha lite fritt sista tiden på dagen osv) medan pappan tar långa luncher och har sena möten som drar över tiden.

Ni bör dela allt på minst hälften, om din partner har förståelse för ditt mående så kanske denne självmant tar aningens större ansvar, men se till att det inte blir 10/90 för då ångrar du kanske dej senare när du mår bättre.
    Hämta/lämna på förskolan - 5 st vars av dessa.

Timmar hemma ensam med barnet. 50/50 eller? Försök även minimera detta och vara hemma tillsammans, så det inte blir så tungt för dej.

Exakt VAD är det med "mammalivet" som är tungt? Är det ansvaret? Ensamhet? Ekonomin? Att barnet är beroende av en? Mycket arbete?

Svar på tråden Snälla hjälp mig !