• yuqiyuqi

Hundar i rastgård hela dagen

Hej!

I området jag bor på, finns det en person med två dobermanns som har dom i en väldigt liten hundgård på cirka 2.5x2.5meter.

Jag har märkt att hundarna är ute i hundgården nästan hela tiden, och tas bara in på kvällen. Har aldrig sett dem promeneras (vad jag har sett, såklart, har ju inte koll på allt dom gör under dagen) eller aktiveras, och skicket på hundgården har blivit värre och värre.

Det ligger bajs överallt, vattnet är grumligt och de har bara en liten träskiva som skydd mot solen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, man vill ju inte låta det vara när hundarna uppenbarligen mår dåligt och inte får den kärleken dom förtjänar.

Vet någon här vad man kan göra i det här fallet? :/ Kan jag anmäla?

Vill tillägga att jag en gång försökte ta kort på hundgården som bevis (gick aldrig in på gården, utan tog bilden från avstånd) och att ägaren till hundarna skrek och svor åt mig att ?dra åt helvete?.

• Svar på tråden Hundar i rastgård hela dagen
  • Scratchy

Vanligtvis ska du anmäla till Länsstyrelsen i det län där du bor. Kallas "bristande djurhållning". Googla för att få kontaktuppgifter och anmälningsvägar till den Länsstyrelse som gäller där hundarna är.

• Gizmo

Stackars hundar Gråter
    Försök att ta foton när ägaren inte är hemma och ring Länsstyrelsen på måndag!

• Dexter dot com
    yuqiyuqi skrev 2018-06-15 22:47:26 följande:

Hej!

I området jag bor på, finns det en person med två dobermanns som har dom i en väldigt liten hundgård på cirka 2.5x2.5meter.

Jag har märkt att hundarna är ute i hundgården nästan hela tiden, och tas bara in på kvällen. Har aldrig sett dem promeneras (vad jag har sett, såklart, har ju inte koll på allt dom gör under dagen) eller aktiveras, och skicket på hundgården har blivit värre och värre.

Det ligger bajs överallt, vattnet är grumligt och de har bara en liten träskiva som skydd mot solen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, man vill ju inte låta det vara när hundarna uppenbarligen mår dåligt och inte får den kärleken dom förtjänar.

Vet någon här vad man kan göra i det här fallet? :/ Kan jag anmäla?

Vill tillägga att jag en gång försökte ta kort på hundgården som bevis (gick aldrig in på gården, utan tog bilden från avstånd) och att ägaren till hundarna skrek och svor åt mig att ?dra åt helvete?.

Tyvärr är det lagligt att hund i hundgård dygnet runt om dom rastas utanför hundgården 1g/dag men hundgården måste ju självklart vara tillräckligt stor, ha hundkoja/annat skydd mot sol/regn, vara ren från avföring osv. Jag hade ring Länsstyrelsen omgående på måndag och gjort en anmälan. Om du upplever grannarna som otrevliga så kan du anmäla anonymt. Ibland får man ringa igen och fråga hur det gått för att skynda på ärendet lite.
  • Anonym (Hundgård)

Jag hade gjort en anmälan där. Nu har vi vår hund i hundgård på dagarna eftersom vi jobbar men det är en gård som är anpassad efter hennes storlek, finns en riktig hundkoja med vindfång och 2 "rum" med halm och filtar så hon kan bädda. Sen har hon även en "låda" hon kan vara i, alltså består av plankor bara. Skugga större delen av dagen.

Men så som du beskriver det är det absolut värt en anmälan! För sådär ska det inte vara

• huntress

Fast enligt måtten är de definitivt inte gdk för hundar av den storleken.

Hur har de gått ts?

Svar på tråden Hundar i rastgård hela dagen