• Voldemort

Barn och hund

Hejsan,

Jag har en dotter på 18 månader och två hundar (taxar, tikar) i åldrarna 5 och 8 år.

Min dotter har en tendens att vara elak mot hundarna och dra i både öron, svans men även rätt i pälsen och snälla som de är så gör de inget utan i värsta fall så gnäller de till.

Jag är såklart där konstant men ibland går det på en millisekund som ni med barn och hund säkerligen förstår.

Hundarna har inte bitit henne överhuvudtaget och kommer med all förmodan aldrig att göra det heller.

Det är lite 50/50. Ibland är hon extremt gullig mot hundarna, klappar dem jättesnällt och så vidare, ibland är hon världens monster och drar och går mot dem.

Men min fråga är; hur har ni med barn och hund skapat en miljö där sådant inte förekommer? Känner inte att det hjälper att säga "nej" och själv visa hur man ska göra. Jag vill heller inte stänga in hundarna konstant när min dotter inte sover/sitter i stolen.
  • Svar på tråden Barn och hund
  • Mortiscia

Du kan inte göra något åt detta i nuläget annat än att tjata/påminna din dotter om att vara snäll mot hundarna, visa hur man klappar, säga ifrån om hon gör dem illa osv. Hon är för ung för att begripa bättre just nu, hennes hjärna måste få utvecklas mer innan man kan förvänta sig annat.

• Celaena

Fortsätt avleda och visa hur man gör. Och ordna så hundarna kan vara åtskiljda från barnet när du inte har uppsikt. Sätt upp grindar t ex. Du måste skydda både barnet och hundarna så det går inte att skylla på att det går fort. Inte om det handlar om mer än enstaka gång och det verkar det inte göra nu. Det är så med oss som har barn och djur, vi får helt enkelt ha extra mycket uppsikt eller omplacera för djuren ska absolut inte behöva tåla hårdhänta barn på regelbunden basis.

• mockingbird

dela av huset/rummen med barngrind tex så hundarna får vara med men ändå inte ute/instängda. eller bygg en bädd åt dom högt upp från golvet dit barnet inte når

Svar på tråden Barn och hund