Sverige på väg få sin egen Trump
Det är någonting märkligt som händer i världen. Förnuftets tid verkan vara över eller har tagit en paus. I Storbritannien röstar folket mot bättre vetande för Brexit. I USA röstar folket mot bättre vetande på pajasen Trump. I Sverige säger allt fler att de tänker rösta på SD.
Jag förstår varför många vill rösta på SD. Det är inte för att de har ett bra partiprogram (som de dessutom inte kommer att följa om de får makten). Man röstar på dem främst av två anledningar:
1) Man vill verkligen inte ha fler invandrare - längre. Många har varit positiva till viss invandring länge, men tycker att vi tagit emot alldeles för många de senaste åren. För många var hösten 2015 och regeringens handlingsförlamning droppen. För andra har de etablerade partiernas totala avsaknad av förståelse och handlingskraft när det gäller hedersvåld/hederskultur varit avgörande. Man ser att trots att vi ska ha en sk restriktiv migrationspolitik kommer det ändå in väldigt många. Man undrar över logiken att låta 9000 ensamkommande unga män utan asylskäl få stanna för att gå gymnasiet (!?). Man är orolig för att en stor invandring av män och kvinnor från länder med annan kvinnosyn ska påverka den svenska kulturen i negativ riktning. Man undrar hur C kan ha haft förtroende för den där nämndemannen som "dömde" enligt sharia och varit tydlig med sina värderingar i mer än 10 år. Man undrar hur man ska kunna rösta på S när man riskerar att få MP:s migrationsvänliga politik på köpet. Man undrar hur man ska kunna rösta på M eller L när man riskerar att få C:s migrationsvänliga politik på köpet.
2) Man känner inte igen sitt gamla parti. För min del har jag alltid röstat S. Jag tycker att välfärdssamhället är något att slå vakt om. Men välfärdssamhället krackelerar om andelen människor som betalar in mindre till systemet som de får ut blir för stor. Jag är minst sagt frustrerad över att sjuka och handikappade till och med under brinnande högkonjungtur, när Sverige enligt finansministern "gå¨r som tåget", inte får den hjälp de har rätt till. Jag vill inte belöna S för deras oerhörda svek mot sjuka genom att rösta på dem, men tyvärr är alla andra alternativ lika illa. Flera känner som jag och i någon sorts desperation vänder sig människor till SD (som tyvärr inte heller har lösningen).
Sverige är allra längst upp till höger i World Value Surveys kulturkarta. Bland det jag gillar mest med Sverige är just detta:
Vi är sekulära
Vi gillar individuell frihet
Vi är demokratiska
Vi är jämställda
Vi accepterar homosexuella
Vi har hög tolerans för främlingar (vilket satt oss i en jäkla sits iofs)
Vi är inte värdekonservativa som man är i hög del i andra delar av världen
Därför vill jag inte rösta på SD. En röst på SD leder Sverige dit jag är orolig för att vi hamnar med hög invandring. Jag tror att enda räddningen nu är en koalition mellan S och M - där moderatledaren verkar vara bästa statsministerkandidaten (ja, jag gillar S, men Lövén är deras sämsta partiledare någonsin). Utan MP och C hade bromsen dragits åt omedelbart hösten 2015 och ingat sludder om ensamkommande afghaners rätt att stanna och gå gymnasiet hade kommit på tal.
SNÄLLA RÖSTA INTE PÅ SD! Då blir det ur askan i elden för Sverige!