• K Kalle

Sverige på väg få sin egen Trump

Det är någonting märkligt som händer i världen. Förnuftets tid verkan vara över eller har tagit en paus. I Storbritannien röstar folket mot bättre vetande för Brexit. I USA röstar folket mot bättre vetande på pajasen Trump. I Sverige säger allt fler att de tänker rösta på SD.

Jag förstår varför många vill rösta på SD. Det är inte för att de har ett bra partiprogram (som de dessutom inte kommer att följa om de får makten). Man röstar på dem främst av två anledningar:

1) Man vill verkligen inte ha fler invandrare - längre. Många har varit positiva till viss invandring länge, men tycker att vi tagit emot alldeles för många de senaste åren. För många var hösten 2015 och regeringens handlingsförlamning droppen. För andra har de etablerade partiernas totala avsaknad av förståelse och handlingskraft när det gäller hedersvåld/hederskultur varit avgörande. Man ser att trots att vi ska ha en sk restriktiv migrationspolitik kommer det ändå in väldigt många. Man undrar över logiken att låta 9000 ensamkommande unga män utan asylskäl få stanna för att gå gymnasiet (!?). Man är orolig för att en stor invandring av män och kvinnor från länder med annan kvinnosyn ska påverka den svenska kulturen i negativ riktning. Man undrar hur C kan ha haft förtroende för den där nämndemannen som "dömde" enligt sharia och varit tydlig med sina värderingar i mer än 10 år. Man undrar hur man ska kunna rösta på S när man riskerar att få MP:s migrationsvänliga politik på köpet. Man undrar hur man ska kunna rösta på M eller L när man riskerar att få C:s migrationsvänliga politik på köpet.

2) Man känner inte igen sitt gamla parti. För min del har jag alltid röstat S. Jag tycker att välfärdssamhället är något att slå vakt om. Men välfärdssamhället krackelerar om andelen människor som betalar in mindre till systemet som de får ut blir för stor. Jag är minst sagt frustrerad över att sjuka och handikappade till och med under brinnande högkonjungtur, när Sverige enligt finansministern "gå¨r som tåget", inte får den hjälp de har rätt till. Jag vill inte belöna S för deras oerhörda svek mot sjuka genom att rösta på dem, men tyvärr är alla andra alternativ lika illa. Flera känner som jag och i någon sorts desperation vänder sig människor till SD (som tyvärr inte heller har lösningen).

Sverige är allra längst upp till höger i World Value Surveys kulturkarta. Bland det jag gillar mest med Sverige är just detta:

Vi är sekulära
    Vi gillar individuell frihet
    Vi är demokratiska
    Vi är jämställda
    Vi accepterar homosexuella
    Vi har hög tolerans för främlingar (vilket satt oss i en jäkla sits iofs)
    Vi är inte värdekonservativa som man är i hög del i andra delar av världen

Därför vill jag inte rösta på SD. En röst på SD leder Sverige dit jag är orolig för att vi hamnar med hög invandring. Jag tror att enda räddningen nu är en koalition mellan S och M - där moderatledaren verkar vara bästa statsministerkandidaten (ja, jag gillar S, men Lövén är deras sämsta partiledare någonsin). Utan MP och C hade bromsen dragits åt omedelbart hösten 2015 och ingat sludder om ensamkommande afghaners rätt att stanna och gå gymnasiet hade kommit på tal.

SNÄLLA RÖSTA INTE PÅ SD! Då blir det ur askan i elden för Sverige!

• Svar på tråden Sverige på väg få sin egen Trump
  • Anonym (Anonym)

Det blåser högervindar genom hela Europa just nu, säkert mycket på grund av just den enorma och ffa oreglerade invandring som varit den senaste tiden. Däremot blir det knappast så illa som man kan tro om SD får mer inflytande, det kan man ju också se av de länder där högerpartier fått starkare stöd. Det är inte som om vi får en ny Trump/Hitler men säkert en hårdare retorik, helt klart.

• Dr Nail

"Snälla"? Det var en ny taktik xD vad hände med att håna och ignorera; var det inte effektivt? Eller har ni äntligen insett vad ni har att göra med?

• K Kalle
    Dr Nail skrev 2018-06-11 11:52:00 följande:

"Snälla"? Det var en ny taktik xD vad hände med att håna och ignorera; var det inte effektivt? Eller har ni äntligen insett vad ni har att göra med?

Ni?

Jag anser att man måste försöka förstå varför så många lockas av SD. Med tanke på att de ligger så nära KD i många frågor - och KD alltid legat nära 4%-spärren - är det något annat som lockar.

Många skulle vilja rösta på "sina vanliga" partier egentligen och håller med dem om det mesta - utom just invandringsbiten.
  • Liberté

Trodde det skulle handla omLöfven för den karl kan knappt få ut en vettig mening och när han väl lyckas (med hjälp) är det efr gäng dammiga floskler från 60talets arbetarrörelse.

• Dr Nail
    K Kalle skrev 2018-06-11 11:54:31 följande:

Ni?

Jag anser att man måste försöka förstå varför så många lockas av SD. Med tanke på att de ligger så nära KD i många frågor - och KD alltid legat nära 4%-spärren - är det något annat som lockar.

Många skulle vilja rösta på "sina vanliga" partier egentligen och håller med dem om det mesta - utom just invandringsbiten.

Om du verkligen vill förstå; jag menar VERKLIGEN förstå, då har jag ett hemligt tips till dig: politik handlar om känslor, inte om fakta.
  • IceKitten
    Dr Nail skrev 2018-06-11 11:52:00 följande:

Debatter är alltid bättre när de förs på trevlig och informativ nivå. Något jag tycker att TS lyckades bra med.

I och med det är jag lite undrande till ditt inlägg? Varför hånar du själv någon som uppenbart försökte hålla en bra ton i, vad som ofta blir, en väldigt hård och otrevlig debatt? Speciellt om du nu uppenbarligen har stört dig på att andra gör så mot dig?
  • Richard1986

Åkesson är knappast Sveriges svar på Trump. Snarare Bert Karlsson..

Nej jag kommer inte rösta på Åkesson. Är medlem och aktiv inom ett annat parti.

Men jag är inte heller så naiv att jag inte begriper varför folk vill rösta på honom. Både M, S och Mp har helt enkelt sig själva att skylla. Första stenen till detta grundlades för flera år sedan...

Mitt Tips till S är att sluta välja korkade idioter till partiledare. Nu har dom 3:e på raken...

Mitt Tips till M är att lära sig göra rätt ifrån början. Inte svänga fem i tolv när folk har lessnat sedan länge... Att kopiera andra partier köper ingen.

Mitt Tips till Mp är försvinn ur riksdagen.

• Dr Nail
    IceKitten skrev 2018-06-11 12:40:10 följande:

Debatter är alltid bättre när de förs på trevlig och informativ nivå. Något jag tycker att TS lyckades bra med.

I och med det är jag lite undrande till ditt inlägg? Varför hånar du själv någon som uppenbart försökte hålla en bra ton i, vad som ofta blir, en väldigt hård och otrevlig debatt? Speciellt om du nu uppenbarligen har stört dig på att andra gör så mot dig?

Mot mig? Jag har aldrig röstat på SD :D det här kommer att bli första gången, faktiskt.

Men på riktigt, jag hånar inte, jag är smått road.
  • K Kalle
    Richard1986 skrev 2018-06-11 12:41:20 följande:

Åkesson är knappast Sveriges svar på Trump. Snarare Bert Karlsson..

Nej jag kommer inte rösta på Åkesson. Är medlem och aktiv inom ett annat parti.

Men jag är inte heller så naiv att jag inte begriper varför folk vill rösta på honom. Både M, S och Mp har helt enkelt sig själva att skylla. Första stenen till detta grundlades för flera år sedan...

Mitt Tips till S är att sluta välja korkade idioter till partiledare. Nu har dom 3:e på raken...

Mitt Tips till M är att lära sig göra rätt ifrån början. Inte svänga fem i tolv när folk har lessnat sedan länge... Att kopiera andra partier köper ingen.

Mitt Tips till Mp är försvinn ur riksdagen.

Du har helt rätt

M och S har länge bäddat för detta på flera sätt. Nu sparkar Strandhäll FK -chefen för att denna utfört regeringens uppdrag och M går till val på att pensionärerna ska få samma skatt som löntagarna, fast det var de själva som skapade skillnaden. S låter 9000 afghanska unga män utan asylskäl stanna för att några veckor senare påstå sig vara för en striktare migrationdpolitik.

Samtidigt går inte skiljelinjen mellan partierna lika tydligt mellan höger och vänster längre. Lövén gjorde klokt i att ta Kristerssons hand istället för att skapa distans.
  • IceKitten
    Dr Nail skrev 2018-06-11 13:25:38 följande:

Mot mig? Jag har aldrig röstat på SD :D det här kommer att bli första gången, faktiskt.

Men på riktigt, jag hånar inte, jag är smått road.

Jag påstod inte någonstans i mitt inlägg att du har/kommer rösta på SD. Eller något annat parti för den delen.

Men du satte sig själv på motsatta sidan för hånade när du skriver "Eller har NI äntligen insett vad NI har att göra med?". Alltså borde du rimligen ha upplevt att folk har hånat dig och/eller dina åsikter.

Du kan vara road och håna samtidigt. Det finns en anledning till att uttrycka som "hånskratta" existerar. Och ditt inlägg låter väldigt nedvärderande oavsett om det var din avsikt eller ej.
  • Dr Nail
    IceKitten skrev 2018-06-11 14:51:03 följande:

Jag påstod inte någonstans i mitt inlägg att du har/kommer rösta på SD. Eller något annat parti för den delen.

Men du satte sig själv på motsatta sidan för hånade när du skriver "Eller har NI äntligen insett vad NI har att göra med?". Alltså borde du rimligen ha upplevt att folk har hånat dig och/eller dina åsikter.

Du kan vara road och håna samtidigt. Det finns en anledning till att uttrycka som "hånskratta" existerar. Och ditt inlägg låter väldigt nedvärderande oavsett om det var din avsikt eller ej.

Att rörelsen (inte nödvändigtvis jag personligen) har förminskats och frysts ut är nog inte bara jag som upplevt, eller hur.

Med det sagt, så har du en poäng; vi ska vara större än så. Vi ska inte betala med samma mynt, även när det frestar.
  • Anonym (Gman)

Nja Brexit ser jag inga problem med, had gärna sett att hela EU kraschade och brann, eller att vi också gick ur.

Trump är inte så vettig, men blev vald delvis på grund av vem man valde som motståndare.

Detta blir tredje valet jag röstar på SD, delvis på grund av att jag vill minska/ta bort invandringen, men också för att jag tilltalas av flera saker i deras partiprogram, inte allt dock.

• Anonym (Jag)
    K Kalle skrev 2018-06-11 08:26:12 följande:
    Så alternativet för att reda ut problemen skulle alltså vara att återigen rösta på samma partier som är de som från början har satt Sverige i skiten?

Tror inte det. Det här valet blir det byte.
  • K Kalle
    Anonym (Jag) skrev 2018-06-20 07:59:46 följande:
    Så alternativet för att reda ut problemen skulle alltså vara att återigen rösta på samma partier som är de som från början har satt Sverige i skiten?

Tror inte det. Det här valet blir det byte.
    De börjar ju fatta nu. Äntligen. Och jag är övertygad om att S infört gränskontroller LÅÅÅÅÅNGT tidigare om de inte regerat med MP.
  • Anonym (Jag)
    K Kalle skrev 2018-06-20 09:14:42 följande:
    De börjar ju fatta nu. Äntligen. Och jag är övertygad om att S infört gränskontroller LÅÅÅÅÅNGT tidigare om de inte regerat med MP.
    Du vet väl att S och M vill behålla, på ett ungefär, dagens nivåer av invandring? Det antas år 2018 komma 23000 asylsökande och ungefär lika många anhöriginvandring till sådana som beviljats asyl.

Ett nytt Landskrona om året ungefär med folk som skall försörjas under många, långa år innan de kanske, kanske lyckas ta sig till någon slags egen-försörjning.

Samtidigt måste M förhålla sig till C och L medan S måste förhålla sig till V och MP. Partier som vill ha ÄNNU större invandring.

Det vi ser idag är (som bäst) det vi får under nästa mandatperiod om vi röstar på M eller S så den enda möjligheten att åtminstone signalera att man vill han en lägre invandring är att rösta på SD. 
  • Anonym (Emma)
    K Kalle skrev 2018-06-20 09:14:42 följande:
    Men trots att de fattar nu, så verkar inte invandringen ha begränsats särskilt mycket?

Har mycket svårt att lita på S som jag brukade rösta på. Jag är rädd för att deras restriktioner bara gäller ett tag "valfläsk", och att det sedan är fritt fram att ta in många igen :(

www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik
  • Liberté
    Anonym (Emma) skrev 2018-06-20 12:16:03 följande:

Men trots att de fattar nu, så verkar inte invandringen ha begränsats särskilt mycket?

Har mycket svårt att lita på S som jag brukade rösta på. Jag är rädd för att deras restriktioner bara gäller ett tag "valfläsk", och att det sedan är fritt fram att ta in många igen :(

www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

Så länge en politiker faktiskt inte genomför något är allt de säger tomma ord och slöseri på luft.

Jag skulle tänka som dig angående valfläsk. En stor del av invandringen som nu kommer är som sagt asyl och Sveriges paradgren med fixande av siffror kommer in i leken igen (något som båda block gör så inget unikt för just ett parti)
  • Anonym (Torkel)
    K Kalle skrev 2018-06-11 14:14:23 följande:
    Du har helt rätt

M och S har länge bäddat för detta på flera sätt. Nu sparkar Strandhäll FK -chefen för att denna utfört regeringens uppdrag och M går till val på att pensionärerna ska få samma skatt som löntagarna, fast det var de själva som skapade skillnaden. S låter 9000 afghanska unga män utan asylskäl stanna för att några veckor senare påstå sig vara för en striktare migrationdpolitik.

Samtidigt går inte skiljelinjen mellan partierna lika tydligt mellan höger och vänster längre. Lövén gjorde klokt i att ta Kristerssons hand istället för att skapa distans.
    Vad menar du med Pajasen Trump?

Är det inte så att han har uppfyllt mycket mer än politiker du pratar om?

Genom,

1.Lägsta arbetslöshetssiffrorna i historien för kvinnor, svarta, afroamerikaner och hispanics.

2. Lägsta arbetslöshetssiffrorna totalt sedan 18 år

2. Fredsavtal med Nord Korea

3. Besegrat Isis o.s.v

Har du funderat på om det är du själv som är hjärntvättad?
  • nihka
    K Kalle skrev 2018-06-11 08:26:12 följande:

Det är någonting märkligt som händer i världen. Förnuftets tid verkan vara över eller har tagit en paus. I Storbritannien röstar folket mot bättre vetande för Brexit. I USA röstar folket mot bättre vetande på pajasen Trump. I Sverige säger allt fler att de tänker rösta på SD.

Jag förstår varför många vill rösta på SD. Det är inte för att de har ett bra partiprogram (som de dessutom inte kommer att följa om de får makten). Man röstar på dem främst av två anledningar:

1) Man vill verkligen inte ha fler invandrare - längre. Många har varit positiva till viss invandring länge, men tycker att vi tagit emot alldeles för många de senaste åren. För många var hösten 2015 och regeringens handlingsförlamning droppen. För andra har de etablerade partiernas totala avsaknad av förståelse och handlingskraft när det gäller hedersvåld/hederskultur varit avgörande. Man ser att trots att vi ska ha en sk restriktiv migrationspolitik kommer det ändå in väldigt många. Man undrar över logiken att låta 9000 ensamkommande unga män utan asylskäl få stanna för att gå gymnasiet (!?). Man är orolig för att en stor invandring av män och kvinnor från länder med annan kvinnosyn ska påverka den svenska kulturen i negativ riktning. Man undrar hur C kan ha haft förtroende för den där nämndemannen som "dömde" enligt sharia och varit tydlig med sina värderingar i mer än 10 år. Man undrar hur man ska kunna rösta på S när man riskerar att få MP:s migrationsvänliga politik på köpet. Man undrar hur man ska kunna rösta på M eller L när man riskerar att få C:s migrationsvänliga politik på köpet.

2) Man känner inte igen sitt gamla parti. För min del har jag alltid röstat S. Jag tycker att välfärdssamhället är något att slå vakt om. Men välfärdssamhället krackelerar om andelen människor som betalar in mindre till systemet som de får ut blir för stor. Jag är minst sagt frustrerad över att sjuka och handikappade till och med under brinnande högkonjungtur, när Sverige enligt finansministern "gå¨r som tåget", inte får den hjälp de har rätt till. Jag vill inte belöna S för deras oerhörda svek mot sjuka genom att rösta på dem, men tyvärr är alla andra alternativ lika illa. Flera känner som jag och i någon sorts desperation vänder sig människor till SD (som tyvärr inte heller har lösningen).

Sverige är allra längst upp till höger i World Value Surveys kulturkarta. Bland det jag gillar mest med Sverige är just detta:

Vi är sekulära
    Vi gillar individuell frihet
    Vi är demokratiska
    Vi är jämställda
    Vi accepterar homosexuella
    Vi har hög tolerans för främlingar (vilket satt oss i en jäkla sits iofs)
    Vi är inte värdekonservativa som man är i hög del i andra delar av världen

Därför vill jag inte rösta på SD. En röst på SD leder Sverige dit jag är orolig för att vi hamnar med hög invandring. Jag tror att enda räddningen nu är en koalition mellan S och M - där moderatledaren verkar vara bästa statsministerkandidaten (ja, jag gillar S, men Lövén är deras sämsta partiledare någonsin). Utan MP och C hade bromsen dragits åt omedelbart hösten 2015 och ingat sludder om ensamkommande afghaners rätt att stanna och gå gymnasiet hade kommit på tal.

Alla som stödjer SDs politik ska naturligtvis rösta på dem, men sedan inte försöka åla sig undan när det gäller vad de faktiskt har röstat på utan stå för det. Man kan inte skylla på att man inte gillar deras politik men kände sig "tvungen" att rösta på dem. Trams. Vi lever i en demokrati som är så demokratisk att det till och med är tillåtet att bilda och rösta på odemokratiska partier. Om inget av de andra partierna faller i smaken kan man bilda ett nytt. Man är inte "tvungen" till nåt.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Sverige på väg få sin egen Trump