angeliika skrev 2018-06-11 10:43:28 följande:
Jag fattar att det är för mottagaren, och ger såklart det dom vill ha går inte bara och köper något skit bara för att.
Bara undrar om ett barn på 5år och mindre verkligen önskar sig pengar i present, känns mer som det är föräldrarna. Och ja vill de ha något speciellt är det ju perfekt. Men i de fall jag blivit bjuden har vissa personer alltid velat ha pengar.
Så om du tex blir bjuden på treårs kalas och de säger barnet vill ha pengar ger du då det?:)
Det vet man ju inte, om 5-åringen alltså. Det kan mycket väl vara föräldrarna som tycker så. Ungen får kanske massor med presenter ändå och de vill inte skämma bort den, då är pengar jättebra!
Om jag blir bjuden till en 3-åring tycker jag det skulle vara oerhört förmätet av föräldrarna att be om pengar! Om jag vill ge en present gör jag det men jag har inga syskonbarn eller nära vänner med små barn så det är egentligen inte en aktuell fråga. Om det däremot är en person där man faktiskt kan förvänta sig att jag ger en present och brukar göra det men föräldrarna ber om pengar så skulle jag inte tveka. En treårings värld går inte under för den sakens skull men återigen beror det på relationen. Om det var ett barn jag verkligen höll nära hjärtat så skulle jag ge pengar men även en liten symbolisk sak, annars duger pengar utmärkt om man inte är så nära.
Hoppas det ger dig en bra bild av hur jag resonerar.