• Deen07

Hej!

Hej alla! Jag har två frågor om min pomeranian som är 3-4 månader gammal. När hon bodde hos sin förra ägare så hade hon blivit tränad till att kissa och bajsa på tidningar. Hon gör det hos oss också. Det första problemet är att när vi är ute och rastar henne eller när hon får vara ute så vägrar hon kissa eller bajsa. Eller net vägrar ibland kanske när hon verkligen inte kan hålla det men t.e.x för några minuter sen så fick min lilla valp vara ute men hon kissade inte eller bajsade. Så jag tänkte att hon inte var nödig så jag tog in henne igen och när jag gjorde det så gick hon direkt till tidningen och kisade. Grejen är ju också att det brukar läcka till golvet så vi behöver tvätta bort. Alltså hade hon hållit inne kisset tills hon fick sin tidning inomhus. Det andra problemet är att hon ibland vägrar gå när vi rastar henne. Hon försöker bara springa hem igen och jag vågar liksom inte dra för hårt trots att det går runt både magen och halsen. Det gör det hela mycket värre och svårare. Skulle gärna vilja ha tips om vad jag kan göra för att fixa alla dessa problem. Det är inte så att vi skriker åt henne eller något när hon kissar inne utan vi kanske får lite argare röst eller något ord råke komma ut men annars torkar vi bara upp kisset/bajset och låtsas som ingenting. Och ja, jag har läst mycket om att ha tålamod men om hon inte ens vill gå när man rastar så tar  tålamodet verkligen slut. Känn er fria att svara och tack för alla svar!Glad

• Svar på tråden Hej!
  • Anonym (Anonym)

Hunden är alltså inte rumsren, och vid en så sen ålder? Illa... Det måste ni ta tag i. Jag vet inte hur man gör, tyvärr, men du kan säkert googla.

• Aniiee
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 22:06:24 följande:

Hunden är alltså inte rumsren, och vid en så sen ålder? Illa... Det måste ni ta tag i. Jag vet inte hur man gör, tyvärr, men du kan säkert googla.

Du vet inget om rumsrenhet men klagar på att en 3-månadesrs valp inte är rumsren? Gå och kamma dig.

Återkommer efter MS-konferensen
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Jemp

Inte alls sent.
  • Anonym (Svårt)

Det är svårt när dom har fått göra inne, blir ju en vana. Jag hade nog tagit ut henne ofta ofta som man gör när dom är riktigt små. Gav mig fasen på att vår skulle bli rumsren snabbt så vi var ute par gånger i timmen i början+ dom klassiska ätit/sovit/busat

Hade 3 olyckor inne sen har hon varit jätteduktig.

Tror att det lossnar om ni liksom börjar om från början och tar bort tidningarnar.

• Dexter dot com

Valpar gör ofta sina behov där dom känner sig trygga dvs inne så fortsätt bara gå ut några gånger i timmen till en lugn plats och låt valpen utforska närmiljön i sin takt. Det kan ta upp till 1 år innan valpen blir rumsren så du har lång tid framför dig med rumsrenhetsträning.Att hon vill springa hem beror nog på att hon tycker det är lite otäckt och skrämmande att vara ute så håll er till lugna platser där hon inte utsätts för så mycket nya intryck. Att låta arg när valpen gjort inne resulterar bara i en mer osäker valp så fortsätt att inte säga nånting när det sker olyckor.

• Anonym (Anonym)
    Aniiee skrev 2018-06-10 22:43:03 följande:
    Du vet inget om rumsrenhet men klagar på att en 3-månadesrs valp inte är rumsren? Gå och kamma dig.

Återkommer efter MS-konferensen
    Jag sa att jag inte vet HUR man gör, inte att jag inte VET något om rumsrenhet. Om man aktivt har lärt en hund att fortsätta gå på tidning inne så får ju nya ägaren det svårare att åtgärda. Du kanske inte borde yttra dig om sådant DU tydligen inte har en susning om. Håll dig till dina konferenser istället, där kanske du kan göra NÅN nytta.
  • Anonym (hon)

små hundar blir ofta rumsrena senare.. ha is i magen. ta ut henne efter varje gång hon bajsat på tidningen så hon inte tror att hon ska slippa gå ut bara för att hon bajsat. Valpar är ju ofta lite fega och tycker att det är trevligare inne. 
    Det är inte konstigt alls. Min hund blev helt rumsren vid 6 mån då han hade en tillväxtrubbning och ont i benet.

• Gizmo
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-11 08:00:18 följande:
    Jag sa att jag inte vet HUR man gör, inte att jag inte VET något om rumsrenhet. Om man aktivt har lärt en hund att fortsätta gå på tidning inne så får ju nya ägaren det svårare att åtgärda. Du kanske inte borde yttra dig om sådant DU tydligen inte har en susning om. Håll dig till dina konferenser istället, där kanske du kan göra NÅN nytta.
    Vaknat på fel sida?
  • Gizmo

Ta bort tidningarna inomhus och gå ut ofta med hunden.
    När vovven inte vill gå så får du vänta ut den tills den går, bär den inte, för då vinner den ju.

• Anonym (Anonym)
    Gizmo skrev 2018-06-11 09:02:53 följande:
    Vaknat på fel sida?
    Nej men jag är trött på folk som bara är otrevliga utan anledning. Man kan väl hålla sig till ämnet istället för att lägga sig i andras kommentarer.
  • jjohaanna

Jag hade samma problem när jag fick hem min kleinspitz valp, hon var också tränad att gå på tidning. Jag gjorde så att jag la en tidning ute och lät henne kissa på den till och börja med, sen förstod hon bara att man kissar ute och inte inne. Gick ut med henne ca 2 gånger i timman från att hon var 8 veckor till 4 månader. Nu är hon 6 månader och helt rumsren! Så testa med att lägga jen tidning ute & gå ut med henne ofta.

• Anonym (?)

Varför kommentera när du uppenbarligen helt saknar kunskap om hundar? Det är inte sent om så en hund på 1 år fortfarande inte är het rumsren. Det tar tid.
  • Anonym (Svårt)
    jjohaanna skrev 2018-06-11 11:32:30 följande:

Jag hade samma problem när jag fick hem min kleinspitz valp, hon var också tränad att gå på tidning. Jag gjorde så att jag la en tidning ute och lät henne kissa på den till och börja med, sen förstod hon bara att man kissar ute och inte inne. Gick ut med henne ca 2 gånger i timman från att hon var 8 veckor till 4 månader. Nu är hon 6 månader och helt rumsren! Så testa med att lägga jen tidning ute & gå ut med henne ofta.

Smart med tidningen ute
  • Anonym (mor)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-06-11 11:39:46 följande:
    Smart med tidningen ute
Svar på tråden Hej!