• Mailo

Datum parkering inom körkort!!

Håller på med mitt körkort nu och sitter med teori, har väldigt svårt med datum parkering. Och har väldigt svårt för matematik. Och då hsr jag alltså svårt o veta vilka tal som är udda eller jämna, låter dumt ja men jag har dyskalkeli.min sambo sa nu att när de gäller de så ska man kolla på sista siffran, tex vart ska du parkera den 25 mars, vilken sida?

Då 5 är ett udda tal så ska jag alltså ställa mig på jämna hus nummer? Stämmer detta då SP alltså 25 är ett udda tal i just detta inom datum parkering?

Någon som vill förklara för en idiot?

• Svar på tråden Datum parkering inom körkort!!
  • Farsta2014

Stackare, jobbigt med datumparkering om man har svårt med jämna/udda tal, men det kanske blir 50% chans för rätt på en sån fråga.

Jag har aldrig lärt mig datumparkering och har tack och lov aldrig behövt använda mig av det. Kom knappt ihåg hur skylten såg ut innan jag tittade på wikipedia.

Den 25 mars ska du parkera på sidan med jämna husnummer (enligt wikipedia).

Vad jag kan utläsa så gäller regeln enl följande:

-Udda datum (sista siffran, tex 25), förbjudet att parkera på sida med udda husnummer

-Jämnt datum, tex 30, förbjudet att parkera på sida med jämna hunummer.

Hoppas du får till det!

• Anonym (Datum)

Jämna tal - det går jämnt ut när man delar med 2. Annars är talet udda.

Dvs varannat tal är jämnt och varannat tal är udda.

Men i fallet med datumparkering kan du tänka så här:

Datumparkering - skylten är en förbudsskylt (rött streck över). Den säger alltså vad du INTE får göra. Du får alltså inte parkera på den sida som huset med dagens datum som husnummer finns. Så är det den 23:e får du inte parkera på den sida huset med nummer 23 finns (dvs sidan med udda nummer: 1,3,5,7, ... , 23, 25, 27,...).

Det är grunden för datumparkering.

Se dock upp om det t.ex. finns en tilläggsskylt med tid, t.ex. 06-18. Om du då kommer och parkerar kl 15 och har tänkt stå över natten till klockan 10 måste du byta sida på var du parkerade efter kl 18 men före kl 6 nästa dag.

• Anonym (Datum)

Jämna tal - det går jämnt ut när man delar med 2. Annars är talet udda.

Dvs varannat tal är jämnt och varannat tal är udda.

Men i fallet med datumparkering kan du tänka så här:

Datumparkering - skylten är en förbudsskylt (rött streck över). Den säger alltså vad du INTE får göra. Du får alltså inte parkera på den sida som huset med dagens datum som husnummer finns. Så är det den 23:e får du inte parkera på den sida huset med nummer 23 finns (dvs sidan med udda nummer: 1,3,5,7, ... , 23, 25, 27,...).

Det är grunden för datumparkering.

Se dock upp om det t.ex. finns en tilläggsskylt med tid, t.ex. 06-18. Om du då kommer och parkerar kl 15 och har tänkt stå över natten till klockan 10 måste du byta sida på var du parkerade efter kl 18 men före kl 6 nästa dag.

• Mailo
    Farsta2014 skrev 2018-06-05 22:08:17 följande:

Stackare, jobbigt med datumparkering om man har svårt med jämna/udda tal, men det kanske blir 50% chans för rätt på en sån fråga.

Jag har aldrig lärt mig datumparkering och har tack och lov aldrig behövt använda mig av det. Kom knappt ihåg hur skylten såg ut innan jag tittade på wikipedia.

Den 25 mars ska du parkera på sidan med jämna husnummer (enligt wikipedia).

Vad jag kan utläsa så gäller regeln enl följande:

-Udda datum (sista siffran, tex 25), förbjudet att parkera på sida med udda husnummer

-Jämnt datum, tex 30, förbjudet att parkera på sida med jämna hunummer.

Hoppas du får till det!

Jaaa precis så jag tänkt också! Tack
Svar på tråden Datum parkering inom körkort!!