• Kallamigfarsan

1 åring äter bara till musik

Hej!

Som ämnet lyder. Vi har en liten tjej på 1 år som har strulat av och till med maten. Vissa saker kan hon plocka och äta själv men vissa saker måste hon matas med för att det öht ska hamna i munnen, som barnmat och gröt tex.

Men hon totalvägrar att matas av oss om vi inte tar tex mobilen vid bordet med musik på. Just nu är det en specifik låt min sambo spelat. Det är skrik och gnäll och vägran ända tills vi sätter igång den låten, då gapas det friskt och hon äter vad som en häst.

Någon som upplever samma sak eller är det ett lite avvikande beteende? Jag har aldrig hört eller sett liknande. Detta är vårt första barn så vi vet inte så mycket om något egentligen.

Tacksam för svar.

Farsan

• Svar på tråden 1 åring äter bara till musik
  • babytjejen

Våran dotter hade en period när hon bara åt när det var reklam på tv:n...en period när hon inte åt men satte vi på drömmarnas trädgård el babblarna så åt hon med glädje. Skulle tro att det bara är en fas o att det kommer ändras längre fram....

• Kallamigfarsan

Hej.

Okej haha, lite olika preferenser då. Tycker det är lite märkligt bara men ja barnen genomgår tydligen tusentals faser på en gång så det blir ju lite rörigt. :)

• babytjejen

Jag skulle bara nöjd över att hon äter bra...o är ju inga större svårigheter att sätta på musik förutom att ni kommer bli dödstrött på just den låten då ;)

Förr el senare kommer hon äta under alla förhållanden...

• Fru Ve

Vi brukar rätt så ofta låta vår 1-åring lyssna på barnvisor medan han äter. Det är sån himla moralpanik kring detta med skärmar och barn. Är barnet nöjd och äter bra med musik på så ser jag inget problem med det. Varför inte liksom? Låter även min 6-åring somna till film och detta har vi gjort flera år. Funkar utmärkt och aldrig tjafs om att han inte vill lägga sig. Det är bara sånt man inte "ska" göra utan att jag fattar anledningen.

Svar på tråden 1 åring äter bara till musik