• RJEL

träning efter förlossning - era tips!

Har redan tappat 11kg av mina 16 som jag gick upp under graviditeten. Och de gjorde jag på 2 veckor och utan att igentligen göra något. Har slutat med godis och såna saker när jag kom hem från BB och är noga med att dricka massor.

Men nu har det gått 15 dagar efter förlossningen och förutom promenader vilka är era tips för att få magen att försvinna. Och då menar jag inte att jag ska köra igång nu med magträning utan jag tar emot tips och kommer fortsätta med endast promenader ett tag till innan jag tränar mage. Har hört att man ska vänta ca 6 veckor innan man börjar med mer än promenader. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden träning efter förlossning - era tips!
  • As86

Appen "mammamage" hjälper dig att hitta de inre magmusklerna och bålstabiliteten som är viktig att ha innan man går vidare på annan träning.

• Jemp

Appen mammamage kan du börja med direkt. Samma "organisation" utbildar och certifierar även instruktörer. Här håller de gratis gruppträningar.

Mer än det, promenader och knipövningar ska du inte göra tills vidare. Det förbereder för annan träning (hjälper magmusklerna att gå ihop igen och stabiliserar kroppen). Samma små, inte magmuskler är dels viktiga för frisk kropp, dels hjälper till att få magen att se platt ut om det är vad man är ute efter.

• Mortiscia

Knipövningar är jättebra för att stärka upp muskulaturen där nere och motverka inkontinens, du kan dock vänta någon vecka till om det känns obekvämt där nere att göra dem.

• LaFontaine

Jag började träna omkring två veckor efter förlossningen. Jag gick till gymmet för att det kändes bra att vara där, men gjorde inga övningar som jag inte lika gärna kunnat göra hemma. Kroppen fick styra hur mycket jag vågade köra och jag var hela tiden noga med att magen inte buktade ut i någon övning.

Jag tränade dock hyfsat hårt fram till vecka 36 och dottern kom i vecka 38, så jag är träningsvan och har dessutom rehabiliteringstränat från noll flera gånger, så jag har viss vana.

Svar på tråden träning efter förlossning - era tips!