• Crash Man

Är vissa kulturer bättre än andra?

Jag snubblade över en ganska gammal artikel från nyheter24, skriven av Atilla Yoldas Rubriken löd 8 bevis på att Sverigedemokraterna är rasister. precis som jag förväntat mig bestod texten mest av en massa meningslöst käbbel skrivet av en person med väldigt bristande kunskaper om politik. Det var dock en av hans poänger som jag blev lite fundersam över.

Nämligen:

1.  ?Vissa kulturer är bättre?
    ?Det är uppenbart så att vissa kulturer är bättre än andra på att slå vakt om grundläggande mänskliga rättigheter, skapa demokrati och materiellt välstånd, god sjukvård, hög utbildningsnivå och likhet inför lagen. Detta gör att dessa kulturer, i våra ögon är bättre än de kulturer som inte vill eller förmår att skapa goda levnadsvillkor för de människor som lever i dem.?

Detta är ett utdrag ur Sverigedemokraternas partiprogram

Atillas svar på detta var:

Nu har SD konstaterat att det finns kulturer (?levnadssättet som förenar en viss grupp av människor?) som är sämre än vår och pekat ut dessa som problemet. Dessa viktiga samhälleliga företeelser beror alltså på vilken viss grupp av människor som befinner sig på platsen i fråga, enligt partiet. Med facit i hand läser vi att vissa grupper av människor är bättre än andra, vilket spontant inte känns särskilt trevligt att påstå.

Min tanke vore mer: det är väl självklart att vissa kulturer är bättre än andra. Detta är något som bör ses lika självklart som att solen är centret i solsytemet. Det finns kulturer där barnäktenskap, tvångsgifte, kvinnlig omskärelse är socialt accepterande. Att påstå att en sådan kultur inte är sämre än en kultur där värderingar som demokrati, jämställdhet och grundläggande mänskliga rättigheter är normen är rent utavt bisarrt.

Är det verkligen denna nivån som Sverige har sjunkit till. Att det är så viktigt att vara alla till lags att vi börjar ignorera saker som borde ses som självklara.

Tycker du att vissa kulturer är bättre än andra?

P.S jag tänkte göra detta till en omröstningstråd, men eftersom jag vet att alla de som påstår att alla kulturer är likvärdiga skulle bara rösta utan att motvera sitt svar så skippar jag omröstningen.
  • Svar på tråden Är vissa kulturer bättre än andra?
  • Meriall

Det handlar väl mycket om man tycker att moral och etik är relativt eller inte. Jag håller med dig där, från ett medmänskligt perspektiv, men rent objektivt kanske man inte kan säga att det är så. Jag menar, om man tänker på kulturens överlevnad etc så är det inte säkeet att en sådan kultur som helhet överlever sämre än en som vår. Det är inte heller säkert att lidandet är större där. Många människor lider oerhört i vår kultur av tex ensamhet etc. Men där är lidandet nog koncentrerat på färre personer. Jag har aldrig gillat utilitarismen dock.

• Queennr1

Ja vissa kulturer är bättre än andra. Demokratikulturer är bättre än hederskulturer eller hatkulturer som exempelvis inom SD.

Svar på tråden Är vissa kulturer bättre än andra?