• Hararochkaniner

Varför blir så många provocerade av att man säger att man inte gillar sommaren/värmen?

Nu för tiden så känner jag mig tvingad att poäntera att jag är glad förallas skull som gillar värmen men att jag själv mår väldigt dåligt av den och föredrar en riktigt kall vinter. Folk kan ändå rent av skälla ut mig för att jag inte gillar sommaren. Varför har jag inte rätt att tycka sommaren är hemsk om jag nu gör det?

• Svar på tråden Varför blir så många provocerade av att man säger att man inte gillar sommaren/värmen?
  • Anna60

Klart du har rätt till det. Men många lider av mörkret under höst och vinter. Depression är bl a mycket vanligt. Därför välkomnar vi värmen och ljuset. Jag lider också av värmen - men nu kan man söka skugga om man tycker det blir för varmt. Det är svårt att komma undan mörker och kyla. 

• zdudmwml

Blir du utskälld handlar det nog mer om HUR du säger det.
    Det är nog bara nästan på familjeliv folk blir utskällda och/eller go bananas för struntsaker.

• Anna60
    Hararochkaniner skrev 2018-05-25 12:38:05 följande:
    Nu för tiden så känner jag mig tvingad att poäntera att jag är glad förallas skull som gillar värmen men att jag själv mår väldigt dåligt av den och föredrar en riktigt kall vinter. Folk kan ändå rent av skälla ut mig för att jag inte gillar sommaren. Varför har jag inte rätt att tycka sommaren är hemsk om jag nu gör det?
    Folk tycker det är väldigt märkligt att jag gillar snö, ju mer desto bättre. Men det är på vintern. På sommaren SKA det ju vara soligt och varmt. Att skälla ut en person som inte gillar sommaren låter ju väldigt märkligt. Däremot kan man ha olika åsikter, och det får man alltid ha.
  • cb66

Anledning är vår djävla vinter är kall, mörk och fasansfull. Det är blött, regnigt, deppigt och svinkallt. Man kan knappt vara ute, ungarna fryser och du måste hålla på med våta overaller, glömda vantar och kommer försent till jobbet. Från november går du in i en kass trans av sova, jobba, sova, jobba utan nån som helst ljusglimt. Dessutom landar alla räkningar från den stressiga julen på ditt bord mitt i skiten.

Så när äntligen värmen kommer och man slipper alla kläder och kan andas fritt, får knulla, dricka rosevin och ungarna är glada - då får man fan inte klaga!

• Gizmo

Jag och mina hundar avskyr sommaren, varmt, insekter och ormar!
    Men vi älskar när det är kallt och mycket snö under vinterhalvåret!

• cb66
    Gizmo skrev 2018-05-25 13:43:50 följande:

Det är fel på er Cool 
    (skoja bara)
  • Hararochkaniner
    cb66 skrev 2018-05-25 13:41:49 följande:

Anledning är vår djävla vinter är kall, mörk och fasansfull. Det är blött, regnigt, deppigt och svinkallt. Man kan knappt vara ute, ungarna fryser och du måste hålla på med våta overaller, glömda vantar och kommer försent till jobbet. Från november går du in i en kass trans av sova, jobba, sova, jobba utan nån som helst ljusglimt. Dessutom landar alla räkningar från den stressiga julen på ditt bord mitt i skiten.

Så när äntligen värmen kommer och man slipper alla kläder och kan andas fritt, får knulla, dricka rosevin och ungarna är glada - då får man fan inte klaga!

Jag väntade på det här inlägget. Varför skulle jag inte ha rätt att klaga? Jag älskar kylan, då kan jag andas ordentligt, jag älskar julen med all mat, presenter och umgås med dem man älskar, jag älskar att kura ihop mig i soffan under en varm filt och läsa en bok, långpromenader i bitande kyla och en kopp varm chocklad när man kommer hem. På sommaren är det dubbelt så dyrt med alla utflykter, glassar, resor, picknickar, solskyddsfaktor att slabbas med, solbrännor, skoskav, svettigt och jävligt, hettan som gör en svimfärdig. Varför har du rätt att klaga på vintern men inte jag på sommaren?
  • Hararochkaniner
    Gizmo skrev 2018-05-25 13:43:50 följande:

Ja eller hur? ? För attjnte tala om de överagressiva fiskmåsarna som försöker halshugga en så fort man går i närheten av deras bon
  • cb66
    Hararochkaniner skrev 2018-05-25 13:54:09 följande:
    Jag väntade på det här inlägget. Varför skulle jag inte ha rätt att klaga? Jag älskar kylan, då kan jag andas ordentligt, jag älskar julen med all mat, presenter och umgås med dem man älskar, jag älskar att kura ihop mig i soffan under en varm filt och läsa en bok, långpromenader i bitande kyla och en kopp varm chocklad när man kommer hem. På sommaren är det dubbelt så dyrt med alla utflykter, glassar, resor, picknickar, solskyddsfaktor att slabbas med, solbrännor, skoskav, svettigt och jävligt, hettan som gör en svimfärdig. Varför har du rätt att klaga på vintern men inte jag på sommaren?
    Jag överdrev och var lite ironisk men i stort är detta anledningen till att man inte "får" klaga på värmen. I vårt kalla land måste man längta till våren då knoppar brister och barnen tillverkas.....
  • Themis

För att du har uppskattningsvis 48 veckor om året på dig att njuta av vanligt svenskt pissväder?

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • PerAhlm

Ja, man förväntas vara glad och optimistisk när det är sol och värme.

Annars är man negativ.

Blir stressad av för hög värme, men tycker annars det är ok.

• BaronenOst

Själv föredrar jag våren, just nu är det för varmt både ute och inne, jag badar aldrig(Förutom vinterbad), solar aldrig så där ger det mig inte så mycket. Dock kan jag uppskatta ljuset och de ljumna nätterna. Har inte märkt av att någon skulle bli provocerad, dock tar många förgivet att sommaren måste vara ens favorit.

Glömde det värsta med sommaren....Alla äckliga j*vla cyklister som ska vara överallt, går ju knappt att köra bil på sommaren.

• Ragnar

Är inte heller så förtjust i värme. Det är en av anledningarna till att jag bor på Island och trivs så bra. Här blir det sällan över 20°C, finns inga jobbiga insekter eller obehagliga djur. Åker till Sverige (Skåne) ett par veckor varje sommar och den värmen jag får då räcker för mig hela året.

• Dementoria
    Themis skrev 2018-05-25 21:52:57 följande:

För att du har uppskattningsvis 48 veckor om året på dig att njuta av vanligt svenskt pissväder?

Precis så.
  • Decx

Jag gillar sommaren därför tar jag det som ett hån när någon inte gör det. Ungefär som att du står och nedvärderar mitt husdjur, repar min bil, lägger skräp i min brevlåda.

Därför vill jag slåss.

• Hararochkaniner
    Ragnar skrev 2018-05-28 16:17:56 följande:

Är inte heller så förtjust i värme. Det är en av anledningarna till att jag bor på Island och trivs så bra. Här blir det sällan över 20°C, finns inga jobbiga insekter eller obehagliga djur. Åker till Sverige (Skåne) ett par veckor varje sommar och den värmen jag får då räcker för mig hela året.

Island låter coolt på alla sätt. Men jag hade saknat skogen ?
  • Hararochkaniner
    Decx skrev 2018-05-28 16:28:40 följande:

Jag gillar sommaren därför tar jag det som ett hån när någon inte gör det. Ungefär som att du står och nedvärderar mitt husdjur, repar min bil, lägger skräp i min brevlåda.

Därför vill jag slåss.

Jag hoppas du överdrev lite men jag har faktiskt stött på folk som blivit överagressiva när de överhört en konversation jag haft med en vän som inte heller gillar värmen. Då har någon överagressiv snubbe skällt ut oss för att vi sagt att vi hoppas denna hemska värme går över snart så att man kan andas. Han verkade faktiskt vilja klippa till oss. Helt sjukt.
  • Mandel

Personligen så gillar jag alla årstider och att det är de som är charmen med att bo i Sverige med det klimat vi har.
    Det gäller att fokusera på det som är bra med varje årstid istället för att fastna i det negativa.

Och nu för tiden så finns det ju AC och värme i både bilar och inomhus!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför blir så många provocerade av att man säger att man inte gillar sommaren/värmen?