Anonym (Anonym) skrev 2018-05-24 22:44:41 följande:
Jag är 25 år och har precis vaknat upp ur drogmissbruk. Har rökt gräs sen jag var16 och levt i en fantasivärld. Nu jar jag slutat men dagen jag insåg att jag kastat bort många år av mitt liv istället för att plugga, skaffa lägenhet och körkort, den dagen åkte jag ner i ett hål av depression. Slutade äta, kunde inte tänka på något annat än att dö. Allt kändes meningslöst, hela mitt ?jag? försvann. Nu har det gått några månader och jag mår liite bättre. Har fått bo hemma hos min mamma annars hade jag tagit livet av mig. Jag kände bara att allt jag trott på innan, universums krafter och godhet, finns inte längre. Nu är jag bara ett skal. Får hjälp av kurator och antidepressiva och pluggar upp mina betyg på komvux. Men som sagt, jag skäms så jävla mycket över hur jag levt, hur kunde jag vara så dum?! Någon här som gått igenom liknande som kan ge mig stöd :( kan nämna också att jag inte har en egen lägenhet, inga vänner eftersom jag fick flytta till en annan stad där min mamma bor. Ja allt är verkligen katastrof.
Du har precis vaknat upp ur ett missbruk! Du är stark och klok och duktig- det är inte Alla som klarar av det, tyvärr. Så du är verkligen jättebra!
Och eftersom missbruk klassas som en sjukdom så får du tänka så - du har varit sjuk. Nu ska du tillbaka till livet, men som alltid vid rehabilitering - det tar tid.
Ett avslutad missbruk gör också att man blir deprimerad ett tag, verkligheten hinner ikapp en och kroppen kanske ändå har suget kvar. Det är tufft. Men det går över!
Dessutom jobbar du redan med att bygga upp dig igen, du pluggar och ska framåt. Tids nog får du både vänner och hela livet tillbaka - men var snäll mot dig själv och ha tålamod. Imorgon är /känns det bättre. En dag i taget. Du är på rätt väg och du är bra!
Försök röra på dig mycket och träna. Det hjälper både mot depression och att rehabilitera din kropp och din hjärna.
Du är BARA 25. Och det finns många vilsna själar i din ålder och äldre som söker sin plats här i livet. Eller kanske har slösat bort tid på något annat som inte alls passar dem. Man söker lycka egentligen hela livet. Det är en process. Och man krisar i livets olika perioder. Det hör till liksom.
Men jag vill ändå betona att du är duktig och bra som du är. Hästjobb att ta sig ur ett missbruk.
Många vanliga 25-åringar bor hemma. Det är bostadsbrist. Du hinner ta körkort, plugga, skaffa nya vänner, familj och leva livet!
Stor kram till dig!