Extremt blyg 2 åring
Hej, jag söker lite ja, vad ska man kalla det, erfarenheter/tips/råd av andra som haft barn som är väldigt blyga och rädda för nya människor, alltså att dom panikgråter/gråter och klamrar sig fast vid en och absolut inte tittar på personen. Pga läget där vi bor och andra faktorer har inte min son så stor vana av att umgås med människor, klart han är bland människor och mina kompisar hälsar på osv men inte så många ändå. Mest är det mina föräldrar och en vän. Han har inte börjat dagis än och gruvar mig över hur det ska gå. Finns inte heller nån öppen förskola eller barngrupp här att gå till.
Det är verkligen jätte jobbigt att se hur han reagerar om folk kommer för nära eller typ mina farbröder eller fastrar kommer och hälsar på då vi är hos mina föräldrar och han är vettskrämd. På håll går det bra och han säger hej till personer i affären och så men direkt om personen söker ögonkontakt och pratar till honom först början han gråta eller vänder sig bort så långt det går ( inte alltid, men händer tex då han sitter i kundvagnen )
här om dagen stod vi i kö och en man med långt hår och skägg ställde sig väldigt nära honom, han börja ju såklart panikgråta och ställde si upp i kundvagnen och klamrade sig fast vid mig och vägrade nästan släppa taget då jag skulle ha in honom i bilen.. så jobbiga sotuationer :/